Riksja Travel brengt je dichterbij

Naar boven

Riksja Travel wint Sustainable Travel Award 2020

blog

Geschreven op
dinsdag 28 januari
Geschreven door

Zaterdag 25 januari 2020 wonnen we tijdens het jaarlijkse Reisgala in Noordwijk dé nationale prijs voor duurzame projecten en initiatieven in de reisbranche: de Sustainable Travel Award. Met het winnende project ‘Impact Inside Out’ verbinden we vakantiegangers met de wereld van duurzaam en verantwoord reizen. De award is een initiatief van ANVR en TravMagazine, in samenwerking met de Vakantiebeurs en het MVO Netwerk Toerisme. De andere nominees waren Landal GreenParks in samenwerking met Natuurmonumenten met hun Wilde Bloemencampagne en ResiRest met het  programma ‘Ontmoetingen met impact’. Deze prijs onderschrijft Riksja Travel’s inspanning om er alles aan te doen om de negatieve impact van reizen te minimaliseren en de positieve impact te maximaliseren.

‘Impact Inside Out’

team india

“De meeste mensen willen graag verantwoorde keuzes maken, maar weten simpelweg niet wat de mogelijkheden zijn,” aldus Fenny Koppen, partner bij Riksja Travel. “Het ‘Impact Inside Out’ project is onderdeel van het veel bredere verantwoord reizen beleid van Riksja Travel. Met dit project nemen we de verantwoordelijkheid om vakantiegangers op een laagdrempelige manier te inspireren en informeren over de mogelijkheden van duurzaam en verantwoord reizen. Dit moet reizigers helpen om zelf bewuste, duurzame keuzes te maken.” Die keuzes kunnen bestaan uit het investeren in een van de projecten van duurzaam crowdfundingsplatfrom Wakibi – bijvoorbeeld in ondernemers uit het land waar je op vakantie gaat – of het steunen van Riksja’s eigen stichting Soulventure. Als onderdeel van het ‘Impact Inside Out’ project maakte de reisorganisatie afgelopen jaar ook de documentairereeks ‘Verantwoord reizen, hoe doe je dat?’. Riksja gelooft dat reizen de wereld mooier kan maken, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt. Zie hieronder de drie documentaires.

Twee keer zoveel impact creëren: Travel Impact Lab en Travel Startup Accelerator

Om ervoor te zorgen dat ook toekomstige generaties kunnen blijven reizen is Riksja Travel in samenwerking met andere groten namen uit de reisbranche in 2018 begonnen met het Travel Impact Lab. Het lab biedt startups de mogelijkheid om duurzame reisopties te ontwikkelen in de vorm van inhoudelijke programma’s en nauwe samenwerkingen met de gevestigde reisbranche. Als vervolg hierop lanceren de Travel Impact Lab, Transavia Ventures en de ANWB in april van dit jaar het eerste accelerator programma in Nederland dat volledig gericht is op de reisbranche. Het programma is toegankelijk voor reis-startups die zich volledig richten op innovatie en impact. Oprichter van Riksja Travel en initiatiefnemer van het lab programma Marius Appelman: “Innoveren in een bestaande operatie; dat is lastig in de reisbranche. We moeten een andere wereld met een andere mentaliteit creëren. Wij als reisbranche hebben die verantwoordelijkheid.”

Verantwoord reizen in de toekomst

Volgens onafhankelijk onderzoek * is het aantal vliegreizen in 2019 toegenomen (+3%) en het aantal mensen dat met de auto op vakantie gaat afgenomen (-3%), tegelijkertijd worden vakanties met de trein ook steeds populairder (+27%). Uit eigen onderzoek blijkt ook dat steeds meer mensen zich wel degelijk bewust zijn van hun negatieve footprint en op zoek zijn naar mogelijkheden om dit zoveel mogelijk te beperken. “We zien de wereld veranderen en de vraag naar verantwoorde oplossingen groeien. De reisbranche kijkt niet meer langer passief toe en denkt na over de toekomst. Wij willen al onze collega reisorganisaties ervan overtuigen dat duurzaamheid de norm moet zijn en laten zien dat we samen een gigantische positieve impact kunnen maken. Wij steken daarom onze hand uit naar concurrenten en zijn telkens op zoek naar nieuwe initiatieven en ideeën.” aldus Jeroen van Vilsteren, ‘Innovation and Sustainability Lead’. Deze innovatieve blik wordt onderschreven door het binnenkort te lanceren project dat Riksja Travel samen heeft opgezet met de Rijksoverheid en de ANVR waarin de organisatie in kaart gaat brengen of er sprake is van kinderarbeid in hun eigen keten. Tot slot zijn we samen met een wetenschappelijk onderzoeksinstituut bezig om te kijken hoe ze de zachte waarden van positieve impact van reizen zichtbaar en kwantificeerbaar kunnen maken.

 

DOCUMENTAIREREEKS

#1 Sociale impact met CO2-compensatie

Reizen kan de wereld mooier maken, als dit verantwoord gebeurt. Maar hoe doe je dit wanneer je als reisorganisatie duizenden mensen met het vliegtuig op reis stuurt? In deze mini-docu gaan we op zoek naar de menselijke kant van CO2-compensatie en welke sociale impact je kunt bereiken.

#2 Het effect van microfinanciering op kleine ondernemers

Al enkele jaren geven we reizigers de mogelijkheid om via microfinancieringsorganisatie Wakibi een lening te verstrekken aan ondernemers wereldwijd. Maar wat is hier nou het effect van? Hoe groot is de impact eigenlijk op deze ondernemers en hun omgeving? In deze mini-docu gaan we op zoek naar de sociale impact je kunt bereiken met microfinanciering.

#3 Effect van strijd tegen mensenhandel en kinderprostitutie in beeld gebracht

Via onze eigen stichting Soulventure ondersteunen we diverse lokale projecten wereldwijd, zo ook het project van stichting Odanadi in India. Ver buiten het oog van vele reizigers die het land jaarlijks ontvangt, wordt door stichting Odanadi dag in dag uit gevochten tegen de duistere wereld van mensenhandel en kinderprostitutie. In deze mini-docu gaan we op zoek naar de impact van zo’n stichting op deze grote problematiek en of het verschil écht wordt gemaakt.

Reizen met hart voor de wereld

Duurzaamheid zit in ons DNA. We zijn dan ook constant op zoek naar nieuwe manieren om een steentje bij te dragen en bewustzijn te creëren. Benieuwd naar wat we nog meer doen voor de wereld? Bekijk dan eens onze hart-voor-de-wereld-pagina.

background-pattern