ANVR logo

Naar boven

Reizigers aan het woord: Anita & Hans Beukers

blog

Reizigers Anita en Hans Beukers zijn in april/mei richting Zuid Afrika geweest met ons en delen hun belevenissen. Ze geven leuke en handige tips, dus een aanrader om te lezen!
Decorative torn edge
Geschreven op
dinsdag 28 juli
Geschreven door
Mara van der Hoek

Start van de reis in Johannesburg en het Krugerpark

Wij zijn op 26 april met KLM vertrokken naar Johannesburg. Daar werden we opgehaald met een taxibusje en gebracht naar de overnachtingslodge dichtbij het vliegveld, waar de volgende dag de auto werd afgeleverd. Die ochtend werd het al vroeg licht en we waren erg opgewonden om onze eerste dag in Zuid Afrika te beginnen.

We moesten een flink stuk rijden, eerst over de snelweg, maar later over tweebaanswegen, die aan de kant behoorlijk zijn versleten. Het links rijden viel mee, even vechten met de pook en hendels voor richtingaanwijzers. De Zuid-Afrikanen rijden netjes, maar behoorlijk hard. Ze halen in, ook met maar twee banen. De in te halen auto maakt plaats door zover mogelijk naar links te gaan. Hiervoor word je bedankt door de inhaler met het kort aanzetten van de knipperlichten. Het is lastig om de potholes (gaten) te mijden.  De wegen in het noorden zijn slechter dan in de Westkaap.

Riksja reizigers

De eerste dag kregen we op de Longtompass een lekke band. Die moest verwisseld worden. Alleen we kregen de bouten niet losgedraaid. We hebben hulp gevraagd bij een nabijgelegen lodge en maakten meteen kennis met de vriendelijke en hulpvaardige Afrikaners. Een sterke jongen kwam ons met het nodige gereedschap helpen.

In Hazyview hadden we de eerste overnachting in een lodge welke meteen de toon zette voor de prachtige accommodaties die we tijdens deze reis aandeden. Stuk voor stuk goed verzorgd met een uitgebreid, veelal engels ontbijt en andere heerlijkheden.

Zo logeerden we bij een kleinschalige prive-lodge en maakten daar kennis met de eerste wilde dieren vlakbij je huisje. Overweldigend om dit mee te maken en gaaf om te zien hoe dieren, die je in Nederland alleen in de dierentuin ziet, nu in hun omgeving rondlopen en ze dan te observeren. De rangers van de lodge nemen je mee voor een bushwalk en een middag/ vroege avond gamedrive. Je ziet en hoort van alles. Dit helpt je  om later zelf in het Krugerpark op zoek te gaan naar wild. Het verblijf hier was er een om nooit meer te vergeten, mooie kamers, prachtige tuin met zwembad en af en toe bezoek van zebra’s, struisvogels, aapjes en impala’s. Af en toe een giraf en verder natuurlijk kleinere dieren zoals mooie gekleurde vogels.

Rondrijden in het Krugerpark is trouwens anders dan met een safariwagen met ranger. Je zit een hele dag in de auto met veelal de ramen dicht. Geen wind door je haren en geen uitleg van een gids. Maar wel erg leuk om zelf de Big 5 te ontdekken. Dit is ons gelukt,  al was de luipaard pas gespot toen we al bijna bij ons overnachtingskamp aankwamen.

Swaziland & de Wetlands van St. Lucia

De volgende dag door Swaziland. Grappig om te zien hoe ze hier de grens controleren. Veel stempels en briefjes en praatjes van de douanebeambten. Achterin het kantoor lagen de boeken hoog opgestapeld. Ben benieuwd wie hier over een poosje nog naar kijkt!

Ook lopen net zoals in Zuid Afrika veel mensen en dieren langs de weg. Dit is extra oppassen en zorgt ervoor dat je niet heel snel kunt reizen, maar er is genoeg te zien onderweg. In het Mlilwane park, waar we verbleven in een rondavel, kun je zelf rondlopen. Er zijn geen gevaarlijke dieren, behalve dan de grote krokodillen in de rivier. Die blijven gelukkig wel in het water.

Verder gingen we naar St.Lucia in Kwazulu Natal, een dorp met mooie luxe huizen, wat winkels en restaurants. Dat lekkere eten, goed en goedkoop, vind je trouwens in heel Zuid Afrika. Hier hebben we 4 nachten geslapen en dit zorgde voor rust en ontspanning in de reis. Het guesthouse was zeer goed verzorgd met weer een mooi begroeide tuin, grote kamer met terras en zitje en erg gastvrije eigenaren, die veel over de omgeving vertellen. De boottocht op zoek naar nijlpaarden en krokodillen was een hoogtepunt evenals de safari van een dag in het Hluhluwe park. Dit is ruiger en wilder dan wat we eerder zagen en we spotten hier dankzij de voortreffelijke ranger zelfs zeldzame wilde honden en verschillende mannetjesleeuwen.

Wij hebben ook twee dagen besteed aan wandelen langs het strand en bezoeken van Cape Vidal met zwemmen en snorkelen in de warme Indische Oceaan. We vonden het elke avond spannend om met de zaklantaarn naar het dorp te lopen. Albert drukte ons op het hart om bij het zien van een hippo een straatje om te gaan. We zijn er geen tegengekomen, wat we stiekem wel hoopten.

Tip: restaurantjes in het dorp waar we lekker hebben gegeten zijn Brava en Baccara en het cafe restaurant bij de boten-jetty.

Kaapstreek

Met de vlucht aangekomen in Port Elizabeth reden we naar Addo waar we in een mooie lodge met veranda sliepen, ’s nachts heerlijk stil en een hemel vol met sterren. We hebben het Addo Park bezocht en waren weer onder de indruk van het vele wild in weer een ander landschap.

De reis vervolgend langs de Tuinroute, merkten we dat het wel steeds westerser werd. Dit vonden we toch wel jammer. We hebben genoten van het Tsitsikamma park en hier gewandeld en geklommen bij  Storms River Mouth. Veel prachtige foto’s gemaakt! In Knysna hebben we de lagune bezocht. De rondvaartboot over de lagune ging niet doordat het hier laagseizoen was. In plaats hiervan zijn we naar Leisure Island gegaan en hebben we gewandeld over het drooggevallen wad. We hebben ons hier wel laten verwennen door het voortreffelijke eten bij het Italiaanse restaurant- cafe Mario bij het Waterfront en wat souvenirs gekocht. Verder vonden we het hier niet zo speciaal.

Riksja reizigers

Het nachtje bij de boer, in Heidelberg was wel weer erg leuk en overtrof de verwachtingen. De mensen doen hun uiterste best om het je hier naar je zin te maken. Het eten is geweldig ’s avonds, heel gezellig in de ruimte met de open haard. Door het prachtige weer de volgende ochtend met een mooie zonsopkomst en een leuke rondleiding op de trekker, waren we eigenlijk niet van plan om verder te gaan.

Maar Stellenbosch met de wijn was toch wel erg aantrekkelijk. Na bezoek aan Franschoek met Ned Hervormde kerk, mooie huizen en La Petite Ferme om te lunchen, hebben we geslapen op een goede wijnplaas met weer goed eten; wel even aangeven dat je wilt dineren. De fietstocht was een beetje te kort, maar de gids heeft wel veel verteld over alle wijnen, de omgeving en zijn Hollands geschiedenis. De lunchplek was super en de gids deed zelfs moeite om voor ons een kameleon te zoeken om van dichtbij te laten zien.

Als laatste pleisterplaats natuurlijk Kaapstad. De verwachtingen waren hoog gespannen. We vonden het erg makkelijk om vanuit Sea Point Kaapstad te ontdekken. De eerste middag zijn we meteen op de hop on hop off bus gestapt en deden de rode route. Die laat een flink stuk van de stad zien, inclusief de Tafelberg. Je kunt meteen uitstappen om met de kabelbaan omhoog te gaan. Toen wij er waren was het uitzicht niet heel goed, tussen de mistwolken door zagen we Kaapstad en de oceaan liggen. Maar het was  een hele ervaring om door de wolken op de berg te wandelen. Net alsof je in een vliegtuig zit en kunt uitstappen. We hebben de dagen hier deels in het centrum maar ook op het schiereiland doorgebracht. Dit is toch wel het mooie aan deze stad, de natuur zo vlakbij. We vonden het boottochtje naar Duikereiland vanuit Houtbaai een hele belevenis: op een boot door de wilde branding naar een kolonie pelsrobben die op een rotsig eiland wonen en daar hun jongen grootbrengen. De dieren duiken vlak naast de boot in en uit de zee. Het is net of je aanwezig bent bij de opnames van een natuurfilm.

We zijn wel met een gids in de Langa Township geweest, dit zorgde voor een andere kijk op de geschiedenis en cultuur van dit land.

Zo kwam er een einde aan een geweldige reis door Zuid Afrika, waar we graag nog eens willen teruggaan. De natuur en het landschap zijn geweldig, de mensen vriendelijk en behulpzaam en het weer, ondanks dat het hier bijna winter was erg mooi. In het noorden was het tussen de 25 en 30 graden met veel zon, in de Kaap koeler en vooral in Kaapstad bewolkter, maar de regenjas hebben we niet nodig gehad.

Nog meer inspiratie opdoen? Lees meer blogs

Bekijk onze rondreizen en bouwstenen