ANVR logo

Naar boven

Reiziger aan het woord: Familie De Haan in Zuid-Afrika

blog

Enthousiast terug van de reis en gelijk achter de computer gedoken om hun ervaring van de reis naar ons te sturen. We zijn erg blij dat ze hun belevenissen met ons willen delen; lees hieronder het eerste deel van het reisverslag van familie De Haan in Zuid-Afrika.
Decorative torn edge
Geschreven op
woensdag 9 april
Geschreven door
Wendy Zwinkels
14 februari 2014:

‘It giet oan ‘. Na een lange vlucht, ongeveer 10 uur en 55 minuten, veilig en wel in Johannesburg aangekomen. Wat meteen opviel, Zuid Afrika ruikt anders. Bij ons eerste logeer aangekomen worden we door de krekels verwelkomd. Nog een drankje en dan naar de lakenstraat. Welterusten en morgen gezond weer op.

16 februari 2014:

In ons tweede logeeradres in Hazyview worden we al vroeg wakker door de vogels en het heerlijke weer. Na het ontbijt op pad om richting het National Kruger Park te gaan, langs de ‘panorama’ route. De eerste stop was bij de ‘Mac Mac Falls’. Indrukwekkend om het water ongeveer zes meter naar beneden te zien vallen. Het is net als vuur hypnotiserend. Na dit schouwspel zijn we door gereden naar Pelgrims Rest. Dit dorpje is nu een museum geworden met allerlei bezienswaardigheden en curiosa. Op deze route ook ‘Gods Window’ aangedaan. Adem benemend uitzicht over het lowland. Langs deze route ligt ook de ‘Pot holes’ en de Blyde river canyon. Hier krijg je respect voor de natuur, wat kan water wel niet teweeg brengen en wat een spectaculaire uitzichten. De plek om stoere foto’s te maken. Onderweg spotten we ook al het eerste wild. Aangekomen bij Pezulu tree house lodge werden we verwelkomd met een koel drankje. Heerlijk met temperaturen rond de 27 graden. De tree house is zeer bijzonder logeerplek. Met nog heerlijke temperaturen een Afrikaanse braai, gehad.

reizigers aan het woord
17 februari 2014:

Vroeg op voor een ‘bush walk’. Zeer bijzonder om bij opkomende zon door een ervaren ranger verhalen te horen het gebruik en rituelen van de verschillende planten, struiken en bomen. De diversiteit aan dieren die er leven. Bijvoorbeeld dat een termietenheuvel wel 300 jaar of ouder kan worden, en dat de termietenkoningin wel tachtig jaar kan worden, of dat er ook behalve giftige slangen ook giftige spinnen zijn en hoe je ze kan herkennen. Na de bush walk een relax moment om in de middag op pad te gaan voor een ‘safari’ op zoek naar de ‘big five’. Het afstrepen van de big five begon met een leeuwinnen groep. Al snel werd ook duidelijk dat er een luipaard gesignaleerd was. En dat ging ongeveer zo, bij dat boompje in vak zoveel links, en bij boompje die rechts, en dan ligt hij onder die boom bij dat pad rechts. En inderdaad, goed verstopt ligt een luipaard. Om stil van te worden. Verder hebben we tijdens deze safari ook nog de neushoorn, giraffe, zebra, wrattenzwijn, impala, grondraaf, en bij toeval de buffel gespot. Blijkt dat we de grootste van de big five, de olifant gemist hebben maar die zien jullie in het Kruger wel werd ons gezegd. Al met al een super safari met een hoog adrenaline gehalte en een waanzinnige onvergetelijke ervaring.

18 februari 2014:

Vandaag mogen we zelf voor ranger spelen want we gaan op naar het Nationaal Kruger park. Al vrij snel zagen we twee buffels. De olifant laat zich makkelijk, zien dus onze big five is compleet. Het Kruger park is eigenlijk best groen met veel bush. Ook deze dag zien we best veel, als je het allemaal gaat benoemen, de olifant, leeuw, schildpad, poemba’s, neushoorn, nijlpaard, impala, zebra, koedoe, noem ze maar op en zelfs de mestkever ontbreekt niet. Als een cadeautje, een trekkende grote kudde olifanten met kleintjes.

19 februari 2014:

Vandaag vroeg wakker door allerlei dieren die al wakker zijn. Vandaag begrijp ik ook waarom er overal wordt gewaarschuwd om de apen niet te voeren. Een hele troep apen voor ons huisje zitten te wachten of we ook iets eetbaars voor hen achterlaten. Het is wel leuk om de kleine apen te zien ravotten. Vandaag gaan we op pad naar Komatiepoort, het warmste plekje van Zuid Afrika, maar wel door het Kruger park, immers we hebben de krokodil nog niet gezien. Ook hier geldt, overstekend wild heeft voorrang, die olifanten zijn toch wel heel groot en indrukwekkend. Helaas zien we deze dag geen katten en ook zelfs geen krokodil in de crocodile river. We komen al vrij vroeg in Komatiepoort aan, waardoor de relax modus aan kan. We genieten ijdens het diner van een traditionele Zuid Afrikaanse braai.

reizigers aan het woord
20 februari 2014 :

We besluiten om niet via het reisschema te rijden aangezien ze in Nelspruit een mooie botanische tuin hebben met de grootste verzameling planten van Zuid Afrika. Na dit bezoekje via Kaapse Hoop door een prachtige vallei waar je wilde paarden kan tegenkomen en door een mooie bergpas naar Dullstroom. Doordat het onderweg gaat regenen zijn de temperatuur verschillen op een dag wel erg groot, van 35 graden in Komatiepoort naar 19 graden in Dullstroom.

21 februari 2014:

Ook vandaag wordt het een verhuisdag, zoals onze zoon zegt. Op naar Johannesburg om vandaar naar Kaapstad te reizen.

Lijkt deze route je ook mooi? Familie De Haan heeft onze rondreis Over zebrapad naar Tafelberg gedaan.

Nog meer inspiratie opdoen? Lees meer blogs

Bekijk onze rondreizen en bouwstenen