Alles wat je wilt weten over reizen in coronatijd

Laatste update woensdag 30 oktober

Veel reizigers dromen weer over een volgende reis en zijn optimistisch in het maken van nieuwe reisplannen. Uiteraard staat bij Riksja de gezondheid én de veiligheid van onze reizigers te allen tijde voorop. We beantwoorden alle reisvragen rondom het coronavirus, helpen je bewust kiezen voor een bestemming en plannen een corona-proof reis voor je. En dit met hele fijne garanties voorafgaand én tijdens je reis, mét flexibele omboekingsvoorwaarden. Zo loop je geen financiële- en gezondheidsrisico’s en kunnen wij blijven doen waar we al 20 jaar goed in zijn: droomreizen in vervulling laten gaan. Scrol naar beneden voor relevante en meest actuele reisinformatie rondom het coronavirus en twijfel niet om contact met ons op te nemen bij vragen.

Corona-proof reizen met Riksja Travel


Wat betekent corona-proof reizen met Riksja precies? En wat is ons corona-reisbeleid als je eenmaal op reis bent? We leggen het je graag uit, zodat je weet wat je van ons kunt verwachten.

✔ Reis weg van de massa
✔ Actuele corona-informatie van onze lokale partners
✔ Slaap in kleinschalige en persoonlijke hotels
✔ Reis met eigen vervoer, weg van volle bussen
✔ We plannen je reis met zo min mogelijk vluchten
✔ We bieden advies rondom verzekeringen
✔ Zo gaan we om met een lokale uitbraak op reis
✔ Dit gebeurt er als je de reis moet afbreken
✔ Situatie per land

Lees meer over corona-proof reizen

Reis geboekt? We bieden je volledige flexibiliteit?


Heb je een Riksja reis in het vooruitzicht? Weet dat we ons betrokken voelen bij onze reizigers en dat je er nooit alleen voor staat. Voor iedereen hanteren we de flexibele reisvoorwaarden, zonder dat je daar extra voor betaalt.

✔ Na boeking zonder opgave van reden omboeken
✔ Meerdere keren omboeken, zo vaak je wilt
✔ Reis omboeken naar een andere bestemming
✔ Landarrangement kosteloos uitstellen naar volgend jaar
✔ Eventuele kosten voor vliegtickets zo laag mogelijk
✔ Persoonlijk contact met al onze reizigers
✔ Wat als jouw reis niet door kan gaan?
✔ Zo zit het met je geld, het is veilig!
✔ Heb je nog vragen?

Lees meer over je geboekte reis

Wil je een reis boeken, maar twijfel je?


We begrijpen dat het een gekke tijd is om daadwerkelijk een reis te boeken. Daarom hanteren we flexibele reisvoorwaarden. Dat houdt in dat je voorafgaand aan je reis maximale flexibiliteit behoudt zonder dat je daar extra voor betaalt.

✔ Zekerheid en flexibiliteit bij boeken
✔ Optie nemen op je reis
✔ Mogelijkheden als je een reis hebt geboekt
✔ Onze reisgaranties
✔ Meer informatie over het coronavirus?

Lees meer over een reis boeken bij Riksja

Corona-proof reizen met Riksja

Veiligheid van onze reizigers gaat boven alles. Altijd. Daarbij zijn we al jaren dé specialist op het gebied van individuele rondreizen op maat. Ten tijde van corona is dit ontzettend fijn, omdat we hierdoor snel kunnen schakelen om onze reizen corona-proof te maken. Het staat je natuurlijk vrij om hierin je eigen wensen aan te geven. Zo plannen we nog steeds jouw rondreis op maat, op het veiligheidsniveau dat voor jou prettig is. We kunnen ons ook voorstellen dat je door de corona-situatie en de onvoorspelbare lokale uitbraken het spannend vindt om op reis te gaan. Als reisorganisatie zijn we hierop voorbereid: het is de nieuwe realiteit.

Je reist weg van de massa en ziet de echte sfeer van het land


Met ons reis je altijd om de massa heen. Dit omdat we je de echte sfeer van het land willen laten zien, zonder al teveel toeristen. En dit is met de corona-pandemie extra gunstig, omdat je contact met andere reizigers zoveel mogelijk kunt vermijden. Verder bieden we alleen maar excursies en activiteiten aan waar massatoerisme vermeden wordt en highlights bezoek je buiten de drukke momenten om. Samen met je bestemmingsexpert bekijk je of je bepaalde steden wilt overslaan en bouw je een veilige reis die voldoet aan jouw wensen.

Onze lokale partners voorzien ons van actuele reisinformatie


We werken al jarenlang samen met een groot team van lokale partners. We staan in nauw contact met hen, waardoor we per gebied specifiek weten hoe het staat met corona-uitbraken en de veiligheid. Tegelijkertijd is er een directe lijn met hoteleigenaren, zodat gemakkelijk een plekje kan worden overgeslagen en je in een ander hotel kunt verblijven. Zo hebben we altijd actuele informatie en creëren we optimale flexibiliteit.

Je slaapt in kleinschalige en persoonlijke hotels


De plek waar je tijdens je reis overnacht kan het verschil maken in de algehele reisbeleving. Bij Riksja overnacht je altijd op kleinschalige, bijzondere plekjes. Ten tijde van corona is dit wel zo prettig. Je kunt met ons slapen in hutjes op het strand, glampingtenten, houseboats, jungle boomhutten en fijne B&B’s. Daarbij zijn op alle locaties maatregelen genomen om veilig te verblijven.

Je reist met eigen vervoer, weg van volle bussen en treinen


Je reist met Riksja zelfstandig; waar mogelijk met eigen huurauto of auto met privéchauffeur, en hebt geen onnodig contact met mensen. Op deze manier geniet je van de ultieme vrijheid met minder corona-risico’s.

We plannen je reis met zo min mogelijk binnenlandse vluchten


We plannen in deze corona-periode zo min mogelijk reisonderdelen in met binnenlandse vluchten. We zorgen ervoor dat je op zoveel mogelijk plekken kunt komen met eigen vervoer en dat tegelijk de afstanden behapbaar zijn. Uiteraard mag je binnenlandse vluchten wel nemen. Wij adviseren je over de situatie en mogelijkheden, jij bepaalt.

We bieden advies rondom annulerings- en reisverzekeringen


Wij adviseren je bij het kiezen van een reis- of annuleringsverzekering. Met het afsluiten van een verzekering, tegen relatief lage kosten, voorkom je hoge uitgaven als het onverhoopt toch anders loopt dan verwacht. In deze coronasituatie zijn er een aantal zaken belangrijk bij het kiezen van de juiste verzekering. We helpen je hier graag bij!

Zo gaan we om met een lokale uitbraak op reis

✔ We houden binnen al onze reizen rekening met mogelijke lokale corona-uitbraken.
✔ We monitoren continu of er lokale uitbraken zijn die invloed hebben op je reis. Dit doen we zowel voor als tijdens je reis.
✔ We passen indien nodig je reisroute flexibel en kosteloos aan, zodat je de gebieden vermijdt.
✔ De Riksja-kwaliteit blijft bij flexibele aanpassing gegarandeerd: kleinschalig en weg van de massa.
✔ We voelen ons persoonlijk zeer betrokken bij alle reizigers. Zeker nu. Al ons contact verloopt dan ook persoonlijk en direct. Dan weet je goed waar je aan toe bent.
✔ We nemen je al het regelwerk uit handen en zijn 24/7 telefonisch bereikbaar tijdens je reis.

Dit gebeurt er als je de reis volledig moet afbreken

✔ Indien de veiligheid van jou als reiziger in het geding komt, dan zorgen wij ervoor dat je gerepatrieerd wordt.
✔ Repatriëring komt voor bij een natuurramp of oorlogssituatie, maar ook als grenzen sluiten in verband met de corona-pandemie.
✔ Onze repatriëring is geheel kosteloos.
✔ Als je gerepatrieerd moet worden is dat heel vervelend. We voelen ons zeer betrokken en communiceren tijdens het gehele proces persoonlijk met je. Je wordt continu op de hoogte gehouden over de situatie, totdat je veilig thuis bent.
✔ We nemen je al het regelwerk uit handen en zijn 24/7 telefonisch bereikbaar tijdens je reis.

Situatie per land

We houden van al onze 50 bestemmingen de corona-situatie nauwlettend in de gaten. Voor het meest actuele en geldende reisadvies verwijzen we je naar de website van Nederland Wereldwijd. Wil je graag iets weten over jouw bestemming? Dan staan we je telefonisch graag te woord. Bekijk naar welk telefoonnummer je belt voor jouw bestemming.

Reis geboekt? We bieden je volledige flexibiliteit

We hanteren voor iedereen flexibele reisvoorwaarden, zonder dat je daar extra voor betaalt. Zo laten we je nooit op reis gaan als het gewoon niet goed voelt. We zijn altijd bereikbaar om je te woord te staan, informeren en vragen te beantwoorden. Mocht je niet willen reizen, dan kijken we naar alle mogelijke oplossingen.

Na boeking kun je zonder opgave van reden je reis flexibel omboeken


Als je geboekt hebt en je wilt niet op reis, dan mag je bij ons gewoon omboeken. De reden dat je niet wilt reizen hoef je niet door te geven. Op deze manier kun je gewoon boeken en later beslissen of je gaat. Uiteraard word je geboekte reis gewoon omgezet naar een later moment, wat voor jou beter schikt.

Je kunt meerdere keren omboeken, zo vaak je wilt


Niemand weet hoe lang we nog te maken hebben met de corona-pandemie. Daarom geven we je de volledige flexibiliteit om zo vaak als je wilt je reis te verplaatsen. Hierdoor heb je geen zorgen en zal je reis nooit komen te vervallen.

Je mag je reis na boeking omboeken naar een andere bestemming


Heb je een reis gepland staan, maar wil je liever naar een andere bestemming? Dat kan! Je kunt je reis zonder problemen omzetten naar een andere bestemming. Zo hou je extra veel grip op de plek waar je naartoe reist en zit je niet aan een bestemming vast. We brengen in dit geval enkel de meerkosten in rekening indien het een duurdere, langere reis betreft.

Je landarrangement uitstellen kosteloos tot 30 dagen voor vertrek


Bij het omboeken van je landarrangement binnen een jaar betaal je niets. Dit zodat je op een ander moment voor dezelfde prijs dezelfde reis maakt.

Eventuele meerkosten voor vliegtickets worden zo laag mogelijk gehouden


Als we je omboeken zijn we voor je vliegtickets gebonden aan de regelingen van de luchtvaartmaatschappij. De kosten die zij berekenen voor het omboeken voor je ticket houden we zo laag mogelijk. Hierin onderhandelen wij voor je met de maatschappij en gaan we zo coulant mogelijk om met meerkosten.

We hebben met al onze reizigers persoonlijk contact


We vinden het heel belangrijk om elke reiziger individueel te spreken. We willen je graag goed informeren over jouw situatie en samen zoeken naar een oplossing als jouw reis geen doorgang kan vinden. We hebben inmiddels duizenden reizigers telefonisch gesproken. Weet dat al onze bestemmingsexperts zich enorm betrokken voelen bij onze reizigers en iedereen bijstaan waar nodig.

Wat als jouw reis niet door kan gaan?

Voor alle reizigers die binnenkort zouden vertrekken maar helaas door de corona pandemie niet op reis kunnen, geldt dat we er álles aan doen om de reis in de toekomst alsnog uit te voeren. Hiervoor staan we in nauw contact met onze partners op onze bestemmingen en met de verschillende luchtvaartmaatschappijen.

Reizigers die in oktober en november zouden vertrekken

We hebben vrijwel alle mensen die zouden vertrekken inmiddels persoonlijk gesproken. Sommige reizigers kiezen ervoor om af te wachten of de grenzen opengaan, anderen hebben al besloten om hun reis om te boeken. Mocht jij nog geen besluit hebben genomen over je komende reis, dan nemen we een week voor vertrek opnieuw contact met je op.

Reizigers die later vertrekken

Als jouw reis nog iets verder in de toekomst ligt, dan heb je wellicht nog geen contact gehad met je bestemmingsexpert. Weet dat we de situatie nauwlettend in de gaten houden en je uiteraard zo goed mogelijk op de hoogte houden van de stand van zaken. Mocht het onverhoopt zo zijn dat jouw reis niet door kan gaan, dan hoor je dit per mail van ons zodat je meteen weet waar je aan toe bent. Uiteraard nemen we vervolgens ook telefonisch contact met je op. Hiervoor geldt dat we al onze reizigers op volgorde van vertrekdatum contacteren, zodat de reizigers die het op dat moment het hardst nodig hebben het eerst geholpen worden. Mocht deze situatie zich dus voordoen, weet dan dat je zo snel mogelijk van ons hoort.

Zo zit het met je geld.

Over je geld hoef je je géén zorgen te maken. Riksja Travel is aangesloten bij de SGR. Mocht er tóch een situatie ontstaan die ons bestaan in gevaar brengt, dan dekt de SGR te allen tijde je uitgegeven reissom. Doe dus vooral je eventueel openstaande aan- of restantbetalingen. Als betalingen uitblijven, zijn wij genoodzaakt om dat als een annulering te behandelen en worden er annuleringskosten aan je doorberekend.

Heb je nog vragen?

We begrijpen maar al te goed dat er bij velen van jullie vragen zijn en we proberen deze dan ook zo goed en snel mogelijk te beantwoorden. We willen je desalniettemin vragen om ons de tijd te geven om de juiste informatie te vergaren voor elke individuele reiziger, zodat we iedereen tijdig en goed kunnen helpen. Op dit moment zetten we alle medewerkers en alle telefoonlijnen in om de reizigers die het op dit moment het hardst nodig hebben te helpen en te woord te staan.

Wil je een reis boeken, maar twijfel je?

Houdt de corona pandemie jou ook niet tegen in het maken van nieuwe reisplannen? Goed zo! Maar we begrijpen ook dat het een gekke tijd is om ook daadwerkelijk de reis te boeken. Daarom hanteren we voor iedereen flexibele reisvoorwaarden. Dat houdt in dat je voorafgaand aan je reis maximale flexibiliteit behoudt zonder dat je daar extra voor betaalt.

Zekerheid en flexibiliteit bij boeken


We snappen je, de onzekere corona-tijd neemt ook de angst met zich mee om je geld kwijt te raken als je een reis boekt. Daar hebben wij iets op bedacht. Als je tussen 15 september 2020 en 1 december 2020 je reis naar een van de Riksja-bestemmingen boekt, hoef je géén aanbetaling te doen. Daarbij heb je de zekerheid van gratis annuleren tot 45 dagen voor vertrek. Ook kun je tot 30 dagen voor vertrek kosteloos wijzigingen aanbrengen in je vertrekdatum of zelfs je reisbestemming.

We houden niet van beloften doen die niet worden waargemaakt en addertjes onder het gras. Onze voorwaarden zijn dus transparant.

Optie nemen op je reis


Wil je de reis boeken, maar heb je wat langer bedenktijd nodig? Ook daar hebben we oplossing voor. Een vrijblijvende optie. Dit zijn de voordelen:

✔ We bewaren jouw maatreis.
✔ De prijs voor het landarrangement gaat de komende twee maanden niet omhoog.
✔ Je kunt je reis tussentijds nog aanpassen.
✔ Je krijgt gratis gave tips en reisinspiratie over je bestemming.
✔ We stellen je als eerste op de hoogte als de situatie op de bestemming verandert.

Een onveilig gevoel? Dit zijn de opties.


Heb je een reis bij ons geboekt’, maar voelt het niet goed om te gaan? Je staat er nooit alleen voor. Dit geldt zowel voor, tijdens als na corona. Als je een reis in het vooruitzicht hebt of op het punt staat om te boeken. We voelen ons betrokken bij onze reizigers. Daarom laten we je nooit op reis gaan als het gewoon niet goed voelt. We zijn altijd bereikbaar om je te woord te staan, informeren en vragen te beantwoorden. Mocht je niet willen reizen, dan kijken we naar alle mogelijke oplossingen, zoals:

✔ Je kunt de reis uitstellen.
✔ Je kunt de reis zelfs meerdere keren omboeken, zo vaak je wilt.
✔ Je kunt de reis omboeken naar een andere bestemming.

Onze reisgaranties

Repatrieringsgarantie
Safe travel stamp UN
ANVR/SGR/Calamiteitenfonds
24/7 bereikbaar tijdens je reis
Lokale vertegenwoordiging
Individuele reizen

Meer informatie over het coronavirus?

Ga voor meer informatie naar RIVM, ECDC, WHO en Reisadvies Ministerie Buitenlandse Zaken. Mocht je nog vragen hebben over het boeken van een nieuwe reis of over je reeds geboekte reis, dan kun je ons bereiken op: +31 (0)71- 579 01 01. We helpen je graag!