Veelgestelde reisvragen rondom corona

FAQ: wat betekent de coronacrisis voor mijn reis?

De coronacrisis raakt ons allemaal. Waar we normaal de wereld over reizen, zijn de meeste landen nu op slot. Reisbrancheorganisatie ANVR heeft geadviseerd om reizen met vertrek tot en met 18 juni uit te stellen. Wij zien ons genoodzaakt om dit advies te volgen. We krijgen logischerwijs veel vragen vanuit onze reizigers over hun reis. We zullen proberen deze hieronder zoveel en zo goed mogelijk te beantwoorden.

Waarom stelt Riksja alle reizen uit tot en met 18 juni?

We hebben voor nu besloten om alle reizen met vertrek tot en met 18 juni 2020 uit te stellen. We doen dit op advies van de overkoepelende reisbrancheorganisatie ANVR om reizen met vertrek tot en met 18 juni om te gaan boeken. Hoe het daarna gaat, bekijken we stapsgewijs. De situatie wijzigt van dag tot dag en we houden elke verandering nauwlettend in de gaten. We staan in nauw contact met het Ministerie van Buitenlandse Zaken (MinBuZa) en de overkoepelende reisbrancheorganisatie ANVR en geven navolging aan de adviezen die zij geven.

Ik zou na 18 juni op reis vertrekken. Gaat mijn vakantie nog door?

Op basis van de informatie die we nu hebben, gaat je reis nog door. Zoals gezegd kan de situatie nog wel veranderen. We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en zullen indien nodig aanvullende maatregelen nemen. Uiteraard brengen we je zo snel mogelijk op de hoogte indien je reis toch geen doorgang kan vinden. We zoeken dan samen met jou naar een passende oplossing.

Mijn reis zou in het najaar plaatsvinden. Kan ik deze al omboeken? En heeft dat dan gevolgen voor mijn vliegticket?

Een reis kan altijd omgeboekt worden. Houd er wel rekening mee dat er omboekingskosten worden doorberekend indien er (nog) geen negatief reisadvies bekend is voor je bestemming in de periode waarin je zou reizen. De kosten hiervoor variëren. Zo moeten we kijken wat de voorwaarden van je vliegtickets (indien via ons geboekt) zijn en wat de omboekingskosten van het landarrangement zijn. Mocht je graag je reis willen omboeken, neem dan gerust contact met ons op. We kijken dan samen met je naar de mogelijkheden en kunnen de omboekingskosten voor je uitzoeken.

Ik heb besloten mijn reis uit te stellen naar volgend jaar. Waarom worden er (eventuele) meerkosten berekend?

We doen ons uiterste best om eventuele meerkosten zo laag mogelijk te houden. Echter, als je in een andere periode reist, kunnen er andere prijzen gehanteerd worden door de aanbieders (denk bijvoorbeeld aan laag- versus hoogseizoen). Hierdoor kan er een verschil ontstaan met de prijs die eerder is overeengekomen.

Mijn reis moet worden uitgesteld. Ben ik verplicht om nu al een nieuwe datum te bepalen voor mijn reis of mag dat ook later?

Het is niet verplicht om nu al een datum te prikken, dat kan eventueel ook later. Houd er wel rekening mee dat we altijd afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van vluchten. Hoe eerder je een nieuwe datum weet, hoe minder risico er is dat vluchten niet meer voor hetzelfde tarief beschikbaar zijn.

Tot wanneer kan ik mijn landarrangement uitstellen?

Je kunt je landarrangement tot een jaar na dato uitstellen.

Ik zou mijn huidige reis graag willen verlengen of juist willen inkorten. Is dat mogelijk?

Ja, in veel gevallen kan een reis ingekort of verlengd worden. We bespreken de mogelijkheden hiervoor graag persoonlijk met je. Bel ons gerust om je wensen te bespreken, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Ik heb een los ticket geboekt; mag ik dit kosteloos annuleren?

Hiervoor gelden de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Deze zijn bij iedere airline anders. Informeer hierover bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.

Ik heb mijn reis niet geboekt bij een reisorganisatie, wat nu?

In dat geval valt jouw reis niet onder de ANVR-reisvoorwaarden en kunnen alle losse aanbieders zelf hun voorwaarden aanhouden. Je zult contact moeten opnemen met de verschillende aanbieders. Dit geldt overigens ook wanneer je je reis hebt geboekt bij een organisatie die niet is aangesloten bij de ANVR.

Betalingstermijn

Ik zou over acht weken vertrekken en moet nu het restbedrag van mijn boeking betalen. De kans is echter aanwezig dat mijn reis helemaal niet doorgaat. Ben ik dan toch verplicht om de restantbetaling te doen?

We begrijpen goed dat je je zorgen maakt of je reis wel door kan gaan. Ook wij hebben hier geen sluitend antwoord op. We kunnen hierin enkel het advies van het MinBuZa en de ANVR volgen en ook voor ons is het afwachten. Zo lang er nog geen negatief advies geldt, gaan we ervan uit dat de reizen na 28 mei 2020 kunnen plaatsvinden. De betalingsverplichting zoals genoemd in de reisvoorwaarden komt dan ook niet te vervallen. Doe dus vooral de eindbetaling, zodat je niet voor onnodige extra kosten komt te staan.

Stel dat ik nu wel betaal. Ben ik dan mijn geld kwijt als mijn reis toch niet door kan gaan?

Nee. Mocht je reis toch niet door kunnen gaan, dan gaan we samen met jou kijken wanneer je reis wel plaats kan vinden. Over je geld hoef je je geen zorgen te maken. Riksja Travel is een financieel gezond bedrijf. We zijn bovendien aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Mocht er onverhoopt tóch een situatie ontstaan die ons bestaan in gevaar brengt, dan dekt de SGR te allen tijde je uitgegeven reissom.

Ik heb een reis geboekt met vertrek na 28 mei. Ik wil deze graag annuleren. Krijg ik dan mijn geld terug?

Op dit moment is er nog geen advies vanuit het MinBuZa of de ANVR bekend voor de periode na 28 mei. Als je nu je reis annuleert, gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden en worden dan ook de reguliere annuleringskosten doorberekend. We raden je daarom aan om toch de situatie af te wachten tot er meer bekend is over jouw reisperiode.

Oké, fijn dat m’n reis gedekt is door de SGR. Maar mijn vliegticket wordt niet gedekt door een fonds. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en EU-wetgeving heb ik recht op teruggave van mijn geld. Hoe regel ik dit?

Die regeling geldt als je zelf je vliegticket los geboekt hebt. Wij verkopen enkel vliegtickets in combinatie met onze reizen, geen losse tickets. Hierdoor valt je vliegticket indien via ons geboekt ook onder de SGR-verzekering.

Ik heb van de luchtvaartmaatschappij een voucher gekregen voor mijn vliegticket. Kan ik die ook inzetten voor een andere bestemming of kan iemand anders gebruik maken van mijn voucher?

Inderdaad geven sommige airlines een voucher uit. Daar zijn echter wel voorwaarden aan verbonden. De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben de vouchers niet-overdraagbaar gemaakt, waardoor alleen jij er gebruik van kunt maken. Je mag wél naar een andere bestemming vliegen, mits de luchtvaartmaatschappij naar die bestemming vliegt.

Verzekering

Kan ik mijn geannuleerde reis claimen bij mijn annuleringsverzekering?

Of je verzekeringsmaatschappij de coronacrisis accepteert als reden van annulering, is afhankelijk van je verzekering en de voorwaarden die gesteld worden. Neem contact op met je verzekeringsmaatschappij of kijk op www.independer.nl/reisverzekering/info/annuleringsverzekering/corona-virus voor meer informatie.

Mijn rechtsbijstandsverzekering geeft aan dat ik niet akkoord hoef te gaan met het voorstel om mijn reis om te boeken. Ik wil dus mijn reis annuleren en mijn geld terug.

Soms doet zich een situatie voor die zo uitzonderlijk is dat er kan worden afgeweken van wettelijke bepalingen, omdat het niet redelijk is om partijen te houden aan afspraken uit een overeenkomst. De coronacrisis, met de onvoorziene ontwikkelingen en de impact die het virus op de gehele wereld heeft, is een voorbeeld van zo’n dergelijke uitzonderlijke situatie. Als er vastgehouden zou worden aan de wettelijke bepalingen, zouden alle reisbedrijven (samen met tal van andere bedrijven uit andere sectoren) omvallen. De economie kan een dergelijke klap niet aan. Om die reden steunen overheden én toezichthouders wereldwijd de regeling om reizen uit te stellen en/of om te boeken in plaats van te annuleren. Dit geldt ook voor de Nederlandse overheid en toezichthouders. Het betreft een tijdelijke maatregel om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden, waarmee zowel het belang van de reiziger als dat van de reisorganisaties behartigd wordt. We hopen dan ook op je begrip en danken alle reizigers die al omgeboekt hebben voor hun flexibiliteit.

Reisadvies

Wat is het verschil tussen een negatief reisadvies en een inreisverbod?

Negatief reisadvies

Het ministerie van Buitenlandse Zaken kan een land classificeren met code rood. Een land krijgt dan een negatief reisadvies, wat inhoudt dat Nederlanders wordt afgeraden om naar dat desbetreffende land te reizen. Is dit het geval? Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je om te kijken of je reis kunnen uitstellen of omboeken.

Inreisverbod

Een land kan tevens zelf besluiten om z’n grenzen te sluiten, waardoor buitenlanders het land niet meer in mogen. Is dit het geval? Dan raden we je om je reis uit te stellen (tot maximaal ongeveer één jaar na dato). Het is ook mogelijk om je reis om te boeken naar een andere bestemming. Echter, gezien de huidige situatie raden we je aan om je reis uit te stellen. Indien er in een andere periode gereisd wordt, kunnen er meerkosten berekend worden. We doen ons uiterste best om hier zo coulant mogelijk mee om te gaan en proberen ervoor te zorgen dat jij als reiziger voor zo min mogelijk extra kosten komt te staan.

Bekijk de Actuele reisinformatie rondom het coronavirus voor de stand van zaken per bestemming.