Naar boven

Een dag uit het leven van...

Algemene informatie

rondreis namibië bosjesmannen

Een dag uit het leven van de Namibiër?

Met Riksja Namibië reis je op een manier die we ook zelf het leukst vinden; een manier waarop je echt een nieuw land en een bijzondere levenswijze leert kennen. En wie kan je hier meer over leren dan de Namibiër zelf? Wanneer we te gast zijn in zijn land, willen we dan ook graag weten wat voor hem of haar belangrijk is.

Zo kwamen we in Etosha National Park de 32-jarige Kutako tegen. Hij woont in een nederzetting net ten zuiden van de Anderson Gate bij Etosha. In zijn huis is het altijd gezellig en druk. Niet alleen woont hij daar met zijn gezin ook zorgt hij voor zijn moeder en haar broer. Zijn werk is erg belangrijk voor zijn familie want het is de enige bron van inkomsten. In Etosha gaat hij met toeristen op zoek naar alle dieren die in het park leven. Soms moet hij heel vroeg opstaan, nog voordat de zon op is. Omdat er dan nog geen bus rijdt moet hij de 5 km lange tocht te voet afleggen. Veel van zijn vrienden en familieleden leven ook van het toerisme in Etosha en onderweg komt hij altijd wel een bekende tegen. Na een lange dag werken komt hij thuis en heeft zijn moeder een lekker bord lokale mealie pap (maïs pap) voor hem klaar staan. De volgende morgen bereid Kutako zich samen met zijn familie voor op Maherero Day. In traditionele kleding reizen ze met de bus naar Okahandja om daar hun voorvaderen (de chiefs) te vereren. Dit is net als de vele andere multi-culturele vieringen, een belangrijke nationale feestdag voor de Herero’s in Namibië.

Traditionele of westerse kleding?

In Namibië leven verschillende stammen, elk met hun eigen geloof, gewoonten en gebruiken. De blanken stammen hoofdzakelijk af van de koloniale Europeanen, die de westerse cultuur naar dit land hebben gebracht. Nu leven de volkeren vreedzaam naast elkaar maar in het verleden is dit wel anders geweest.

De Himba’s is een stam die leeft in het noorden van Namibië. Zij dragen de kleding die hun voorvaderen ook droegen, zonder invloed van de westerse cultuur. Voor de Himba is kleding erg belangrijk en wordt gemaakt van dierenhuiden. Hun rijkdom kan afgeleid worden aan het aantal stuks vee dat ze bezitten. Bij de kinderen worden op 10-jarige leeftijd twee voortanden getrokken. Niet-getrouwde jongens hebben een soort punkkuif. Meisjes dragen hun haar in twee vlechten over hun voorhoofd. In de puberteit vlechten ze hun haar in kleine staartjes die ingesmeerd worden met geitenvet en oker. Getrouwde vrouwen dragen daarbij nog een kleine kroon van geitenvel op hun hoofd. Himba-vrouwen wassen zich niet, ze smeren zich in met een mengsel van geitenvet, kruiden en oker. Door de oker krijgen de vrouwen de typische rode kleur, het mengsel beschermt hen tegen de zon. Sieraden horen ook bij de kleding van de Himba’s en worden gemaakt van schelpen, leer en koper. Een echte Himba stam kun je ontmoeten met onze bouwsteen Zo leven de Himba’s…

Taal is ook belangrijk in Namibië. De voertaal is Engels, maar Afrikaans is de grootste taal van Namibië. Afrikaans is een dochtertaal van het Nederlands en is goed te begrijpen. Sommige woorden zijn totaal anders of zijn een mix van oud Nederlands en Engels. Ook kan de zinsopbouw anders zijn. Enkele voorbeelden zijn ‘Hoe gaan dit met jou?’ (hoe gaat het met jou), Ek is van Nederland (ik ben Nederlander), Ja ek sal graag (ja, dat lijkt me leuk), hijsbakkie (lift), papband (lekke band), spoedlokval (snelheidsovertreding), vuurhoutje (lucifer). Naast Afrikaans en Engels worden ook veel talen gesproken van lokale stammen zoals Herero, Khoisan talen, Damara en niet te vergeten Duits.

Ook zijn eetgewoontes in elk land weer anders. Wij eten in Namibië graag bij de braai. Dit is een Afrikaanse BBQ met veel vlees zoals zebra, springbok, kudu, krokodil en struisvogel. Naast de vele koolhydraden die je binnen krijgt is het braaien ook erg gezellig. Vaak zit je na het eten na te genieten bij een kampvuur. Een echte Afrikaanse braai maak je mee tijdens een nacht kamperen midden in de woestijn met onze bouwsten ‘de zeehond en de woestijnolifant’.

Een steentje bijdragen?

Als je naar een verre bestemming reist kom je al snel terecht in een compleet andere cultuur. Je ruikt andere geuren en ziet verschillende gezichten en kleuren op straat. Vaak is het even aftasten hoe je de lokale bevolking het beste kunt benaderen, want overal gelden weer andere omgangsvormen. Je zult merken dat de Namibiërs erg behulpzaam zijn.

Op verschillenden plekken in Namibië wordt samen de lokale bevolking een lodge gebouwd. De lokale bevolking speelt een belangrijke rol in het bestaan van de lodge. Is de lokale bevolking het er niet mee eens dat er een lodge komt dan komt er geen vergunning om de lodge te bouwen. Als de lodge er wel komt worden de ‘locals’ in enkele jaren getraind om de lodge over te kunnen nemen. Zo zie je bij verschillende lodges steeds meer ‘donker’ personeel rondlopen in hogere functies. Een goed voorbeeld is onze lodge in Damaraland waar je met de bouwsteen Damaraland Rhinotrekking komt. Slaap je hier dan draag je een steentje bij aan de ontwikkeling van de lokale bevolking.

background-pattern