Hoe voorkom je een jetlag? 9 tips

Je kent het ongetwijfeld wel: het gevoel van een jetlag. Je bent de hele dag moe, maar ‘s nachts kun je niet slapen. In het holst van de nacht lig je naar het plafond te staren en kun je niet wachten tot de dag begint. Een jetlag is misschien wel het ergste nadeel van reizen. Gelukkig bestaan er een aantal manieren om een jetlag te voorkomen of in elk geval te verminderen en wij verklappen onze trucs!

1. Stel je in op de tijd van de bestemming

Zoek nog vóór je reis op hoe laat het is op de plaats van je bestemming en stel je daar alvast op in. Is het in Nederland pas ‘s middags, maar op de vakantiebestemming al elf uur ‘s avonds? Probeer dan alvast te slapen, zodat je in dat ritme komt. Dit geldt natuurlijk ook andersom: is het in Nederland al bedtijd, maar is het pas ‘s middags op de vakantiebestemming? Probeer dan je slaap tegen te gaan en zorg dat je nog even een paar uur wakker blijft. Natuurlijk moet je dit niet weken van tevoren doen – dan is je werkgever ook niet gelukkig met je – maar een dag voordat je vertrekt is wel echt handig. En in het vliegtuig is het zeker verstandig om hier rekening mee te houden.

2. Voorkom stress

Wist je dat stress een jetlag kan veroorzaken of kan verergeren? Probeer voor vertrek dus zo min mogelijk te stressen. Bereid je dus goed voor en begin vooral op tijd. Pak dus niet je koffer pas de avond van tevoren in, want je weet altijd hoe dat uitpakt:  doe dit juist een paar dagen voor vertrek. Onbewust ben je ongetwijfeld al weken van tevoren bezig met wat je allemaal mee moet nemen en vooral niet moet vergeten; maak daarom alvast een lijstje, waar je alles op zet wat je te binnen schiet. Dan hoef je niet bang zijn om ’t te vergeten. En eh, onze superhandige paklijst kan je ook uit de brand helpen. Zoek alvast uit hoe je het beste van de luchthaven naar je eerste slaapplek komt, zodat je in het vliegtuig je niet druk hoeft te maken over wat er komen gaat. Gelukkig nemen wij die zorg je doorgaans uit handen, door alvast een fijne transfer voor je te regelen. En rust ook goed uit; kijk films, luister naar muziek of lees een boek. Alles dat je helpt ontspannen zorgt voor minder kans op een jetlag.

3. Eet en drink voldoende vitamines

Vitamines zijn goed voor je weerstand, dat weten we allemaal. En een goede weerstand helpt tegen een jetlag, dus 1+1=2. Je raadt al wat je te doen staat: eet voldoende groente en fruit voor vertrek. Neem een appeltje mee in het vliegtuig, koop een sapje en kies de dagen voor vertrek voor groenterijke maaltijden.

4. Drink voor vertrek en tijdens de vlucht geen koffie of drank


Cafeïne en alcohol verstoren het slaapritme en vergroten daarmee de kans op een jetlag. Wil je in het vliegtuig een wijntje of biertje drinken? Wij houden je niet tegen, maar zorg dan wel dat je daarna voldoende water drinkt. De droge lucht in het vliegtuig droogt je lichaam ook snel uit. Eén manier om dat tegen te gaan is een zakje O.R.S. in water op te lossen en tijdig te drinken (helpt ook goed tegen katers!). Maar uiteraard is de beste manier geheelonthouding. Nah, neem liever gewoon een glaasje water of tomatensap, de favoriet van menig vliegtuigpassagier.

5. Kies voor lichte maaltijden

Je kent vast wel het probleem dat je de eerste dagen van je reis nauwelijks naar het toilet hoeft … Op het moment dat je biologische klok in de war raakt – wat onherroepelijk gebeurt als je je door verschillende tijdzones reist – werkt je spijsvertering net iets anders. Het proces verlangzaamt, waardoor je minder snel voedsel verteert. Het is daarom aan te raden om de eerste dagen voor lichte maaltijden te kiezen, zoals salades of soep. Dit is gemakkelijker te verteren en zo heb je minder snel last van een rommelige maag. Daar kun je al mee beginnen in het vliegtuig: zeker bij intercontinentale vluchten kun je doorgaans aangeven of je een speciale maaltijd wilt. Bijkomend voordeel is vaak dat je eten dan eerder opgediend wordt dan bij de andere passagiers.

6. Probeer in de namiddag of avond aan te komen

Om de kans om een jetlag te verkleinen, is het beter om in de avond dan in de ochtend aan te komen op je vakantiebestemming. Zo kun je al vrij snel je bedje in en wordt het ritme van de vakantiebestemming meteen geactiveerd. Kom je in de ochtend of vroeg in de middag aan? Dan moet je nog een gehele dag overbruggen en kan het moeilijker zijn om in het goede ritme te komen.

7. Plan niets op je eerste reisdag

We snappen dat het heel verleidelijk is om op de eerste dag meteen op pad te gaan om de bestemming te verkennen. Maar probeer je in te houden en het de eerste dag rustig aan te doen. Door een stad struinen is niet erg, maar boek geen activiteiten en maak geen uitstapjes naar plekken verder weg. Plan de dag enkel vol met rustige bezigheden (rondwandelen, terrasje pakken, aan het strand hangen), zodat er genoeg ruimte is voor ontspanning. Zo kan je lichaam de klap langzaam verwerken en kun je er de tweede dag weer vol tegenaan.

8. Doe een powernap bij hevige vermoeidheid


Ben je écht moe bij aankomst op je bestemming? Dan kan een powernap heus geen kwaad. Een kort slaapje kan je nog een paar uur daarna heel wat energie geven. Zorg wel dat je niet langer dan twintig tot dertig minuten slaapt; na een half uur heb je de kans om in diepe slaap te komen en daarmee verstoor je juist je ritme. Zet je wekker dus op tijd én hard genoeg. Sluimer niet, maar kom meteen het bed uit als je eenmaal wakker bent.

9. Vlieg je weer terug? Zorg dat je de volgende dag moet werken

Het klinkt misschien wat gek, maar probeer de reis zo te plannen dat je na thuiskomt vrijwel direct weer aan het werk moet. We weten het: dit klinkt juist vermoeiend, maar zo kom je meteen weer in het Nederlandse ritme en is er geen mogelijkheid om in de middagen in slaap te kukelen. Uit eigen ervaring kunnen we vertellen dat terugvliegen op vrijdagen je de das omdoet. Het is misschien wel lekker om twee dagen weekend te hebben, zodat je nog kunt doen en laten wat je wilt. Maar daarmee word je ook verleid om het vakantieritme aan te houden, waardoor de jetlag juist langer aanhoudt.

Heb jij nog een gouden tip voor het voorkomen van een jetlag? Stuur ons een mailtje en wie weet voegen we jouw tip toe. Slaap lekker!