Riksja Travel brengt je dichterbij

Naar boven

Thailand

Riskja? Ritsja? “Laat het ‘m maar proberen, in godsnaam.”

blog

Geschreven op
donderdag 15 maart
Geschreven door

Een verhaal van Riksja-oprichter Marius Appelman

Sommige dingen doe je met een goede reden. Andere met een slechte reden. Dat laatste geldt voor mij en Riksja Travel. Het was mijn uitweg bij een baan die ik niet leuk vond, bij een Amerikaans bedrijf vol performancebonussen en politiek gedrag. Ruim zeven jaar zat ik er middenin. Toen had ik eindelijk voldoende weerstand opgebouwd om totaal de andere kant op te gaan. Exotische reizen, culturen, verre landen: dáár voelde ik van alles bij!

Hoe begin je daarmee, vraag je ?

Cliché één:

Je begint op je zolderkamer. Ik kon door de oranje gordijnen naar buiten gluren, waar de studenten in de binnentuin van een charmant hofje in de Leidse binnenstad aan het bier zaten. Bouwstenen op internet, kleinschalig georganiseerd reizen: dat was allemaal nog nieuw. Het leek me geweldig om dat te gaan brengen. Een biertje kon daarna wel weer.

Cliché twee:

Als startende ondernemer dien je eerst een paar weerstanden te overwinnen. Geen ervaring met websites maken? Bel een vriend die dat weleens heeft gedaan. Wie gaat je reizen eigenlijk uitvoeren? Bel een agent in Thailand. Heeft die geen belangstelling voor een klein bedrijfje met niets meer dan een idee? Vlieg naar Thailand. Ga daar net zo lang op de stoep staan totdat ze je binnenlaten. Vijf koffie en tien sigaretten later had ik een voet tussen de deur. Riskja? Ritsja? “Laat het ‘m dan maar proberen, in godsnaam.”

Cliché drie:

Als je denkt gemakkelijk een markt binnen te komen,  think again. Alleen al de SGR-garantie was een crime. In plaats van kapitaal had ik opeens leningen en bankgaranties. Marketing zoals de rest het doet? No way. Ik had geen miljoenen om dikke brochures te drukken en in elk tijdschrift te staan. En wie koopt daar wat voor? Een beetje verstand van zoekmachines en de mensen vinden je vanzelf.  Maar vertrouwen je klanten dat onbekende, aardige websitetje eigenlijk wel?

We hadden een geheim wapen. Na het Amerikaanse computerbedrijf had ik mezelf plechtig beloofd dat dit een heel speciaal bedrijfje moest gaan worden. Een mensenbedrijf. Het geluk van mensen werd ons grootste goed. Dat was gewoon een heerlijke doelstelling. Daar moet je wel in investeren, maar dat was oké. Ik had er twee partners bij gekregen die daar ook aan wilden bijdragen.

We deden van alles om het leuk en bijzonder te maken en we kregen er superenthousiaste mensen voor terug. Ons concept van specialisten per bestemming speelde ons ook in de kaart. Een land roept zoveel passie op, vooral als het jóuw land is. En dat merkten de reizigers. Je kreeg iemand aan de lijn met de chemie van superglue.

Zo zijn we gaan groeien. En daar zijn we eigenlijk nooit mee opgehouden. Riksja is steeds meer een beweging geworden. We balanceren altijd ergens op de grens van idealisme en realisme. Het is ons doel mooie dingen te maken en goed te zijn voor mensen. We willen de reis bieden ‘die je dichter bij je bestemming brengt’, maar ook gewoon een bedrijf zijn dat heel goede reizen maakt. Ondertussen blijven we de grens opzoeken en met nieuwe reisconcepten komen. Reizen die het liefst steeds impactvoller zijn voor mensen – zie bijvoorbeeld Leaptravel.nl – en steeds minder schadelijk voor het milieu. We hebben al te veel stinkende vliegtuigen volgeladen. We zijn nu eindelijk ook in staat om alle CO2 van onze reizen voor honderd procent te compenseren. Hoera, een pak van mijn hart!  We willen een bedrijf zijn met het hart op de goede plek. Je kunt best veel doen voor de wereld en je toch gewoon jezelf zijn.
Lees meer over onze filosofie.

Cliché vier:

Als je mij vraagt of alles het wel waard is geweest? Hell yes! En we zijn nog niet klaar …

Marius
Oprichter Riksja Travel

marius appelman

Thailand
background-pattern