Riksja Travel brengt je dichterbij

Naar boven

De reis met Quinter

blog

Geschreven op
donderdag 2 juli
Geschreven door

Al drie jaar samen op reis

Niet alleen ontwikkelen we nieuwe reizen, we vinden het ook belangrijk dat onze medewerkers zich kunnen ontwikkelen. Daarom werken we sinds 2012 intensief samen met Quinter, de academie voor nieuw leiderschap. Zij verzorgen de Riksja opleiding Quest. We vroegen Quinter-oprichter Mark Braber hoe hij deze samenwerking ervaart en wat hij nu eigenlijk écht van Riksja Travel vindt.

Hoe is de samenwerking tussen Riksja en Quinter ontstaan?
Ik werd in 2012 gevraagd om een ontwikkelingsprogramma op te zetten voor het management van Riksja Travel. Er is toen een samenwerkingsvorm ontstaan die je het best kunt typeren als synergie. Eén plus één is drie, zeg maar. Onze samenwerking kent echt een co-creatief karakter, waarbij we veel meer optrekken als partners dan in een klassieke klant-leveranciersrelatie. Dat dat mogelijk is, komt ook door het DNA van het bedrijf. Ik voelde meteen dat er echte liefde voor de reiswereld heerst, een hele authentieke cultuur van mensen die openstaan voor vernieuwing en die bereid zijn om zich kwetsbaar op te stellen. Voor de trainingsdagen nemen we de mensen mee naar een boerderij in de polder en een mooie plek in de duinen. Alleen dan kun je echt even outside of the box kijken.

riksja-medewerkers-opleiding

Hoe ervaar jij als buitenstaander de bedrijfscultuur?
Als heel inspirerend en voedend. Iedereen is heel betrokken bij het bedrijf. Dat is mooi, maar ik zag ook de belemmeringen: het is soms moeilijk om projecten met een kleiner team af te stemmen. Het liefst wil iedereen overal bij zijn en dat gaat natuurlijk niet meer bij een bedrijf met bijna honderd mensen. Langzaam maar zeker dringt dat besef ook steeds meer door. Er is een nieuwe balans gevonden waarbij iedereen wel betrokken is bij belangrijke beslissingen, maar niet altijd direct bij elke meeting aanwezig hoeft te zijn. Dat is een hele stap voorwaarts.

Wat maakt ons bedrijf in jouw ogen bijzonder? 
Riksja Travel ontwikkelt zich steeds meer als een organisatie die daadwerkelijk wil bijdragen aan een betere wereld. Zo ondersteunt het een groot aantal goede doelen in de wereld. Maar het meest in het oog springend vind ik toch wel de ‘Why’, de drijfveer van het bedrijf: ‘De reis die je dichter bij je bestemming brengt.’ Dat klinkt wat abstract, maar uit zich heel concreet: een bijzondere reis brengt je naar mooie plekken op aarde én doordat je oog in oog staat met andere culturen, leer je ook anders naar jezelf kijken. Het beste van twee werelden, in mijn ogen.

opleiding-medewerkers-riksja

Daarom hebben alle mensen van Riksja Travel de afgelopen jaren bij ons de zogenaamde RiksjaQuest gevolgd. We hebben een meerdaags persoonlijk ontwikkelingsprogramma samengesteld, waarin we iedereen helpen om te ontdekken wat hen écht drijft en wat ze het liefst willen doen met hun leven. We zien nu al dat er bewuster wordt gekeken naar de werkzaamheden en dat veel medewerkers blijer zijn, omdat ze doen wat zij belangrijk vinden en daarmee het beste uit zichzelf halen. En volgens mij heeft dat automatisch effect op de relatie met de reizigers. Daar geloof ik heilig in. En Riksja gelukkig ook.

 

background-pattern