Naar boven

Autorijden in Marokko

Vervoer & verblijf

Auto rijden in Marokko

Met een auto is volgens ons de beste manier om door Marokko te reizen en om veel te zien. Een huurauto is het vervoermiddel om de gewenste Marokko-bouwstenen met elkaar te verbinden. Ook bij de meeste Marokko-rondreizen maak je gebruik van een huurauto. Je kunt alles in je eigen tempo doen en stoppen waar en wanneer je wilt. We kunnen ons voorstellen dat je, als je aan Marokko denkt, niet direct van zelf rijden uitgaat. Uit eigen ervaring kunnen we je zeggen: wie in Nederland kan autorijden, kan in Marokko autorijden. Uiteraard is rijden in een vreemd land altijd eventjes wennen. De wegen zijn net iets anders, het verkeer gedraagt zich anders, sommige verkeersregels zijn afwijkend. Maar het is vooral leuk, geeft je alle vrijheid en verdiept de ervaring tijdens je reis. Onderstaand geven we je enkele tips voor een autoreis door Marokko. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Brandstof in Marokko

De benzineprijs is iets goedkoper dan in Nederland, ongeveer een euro per liter. Een volle tank kost circa drie- a vierhonderd Dirham (ongeveer dertig a veertig euro). Het is aan te raden om zoveel mogelijk te tanken bij de voor ons bekende tankstations als Shell, BP en Texaco. Een betrouwbare lokale keten van benzinestations is Afriquia, altijd makkelijk te herkennen aan het golvende, blauwe dak. Met name in de buurt van Merzouga zijn een aantal kleine lokale benzinestations die niet geheel zuivere benzine verkopen, niet echt goed voor je auto dus. In bijna iedere middelgrote stad is er een benzinestation, maar neem altijd het zekere voor het onzekere en houd je tank zo vol mogelijk. Op de kaart kan een afstand van dertig kilometer in werkelijkheid een kronkelend bergweggetje zijn waardoor je toch wat langer onderweg bent dan verwacht.

Tankstation Marokko
Huur auto Marokko

Bij een benzinestation wordt er altijd voor je getankt door het personeel. Je overhandigt je sleutel en geeft aan welke benzine je nodig hebt, over het algemeen sans plomb (loodvrij). Spreek een bedrag af of geef aan dat je een volle tank wilt. Het is gebruikelijk om gene die je heeft geholpen een kleine fooi te geven. Tien Dirham, ongeveer een euro, is zeker voldoende voor het ontvangen van een gemeende glimlach. Bij grote benzinepompen kan vaak met creditcard betaald worden, maar bij de meeste pompstations alleen in cash, zorg dat je dus altijd voldoende geld op zak hebt.

Je haalt de auto volgetankt op bij het verhuurbedrijf op en lever je auto ook volgetankt weer in. Je kunt de vertegenwoordiger van het autoverhuurbedrijf altijd even vragen naar het dichtstbijzijnde benzinestation is mocht je de auto op dezelfde plek weer inleveren. Handig om dan alvast te weten.

Wegen en bewegwijzering in Marokko

De autowegen en met name de snelwegen in Marokko zijn voor Noord Afrikaanse standaarden zeker goed. Dat was een aantal jaren geleden wel anders de koning heeft de afgelopen jaren enorm veel geld geïnvesteerd om de infrastructuur te verbeteren. Met name de meer afgelegen gebieden in het oosten, zoals de Erg Chebbi woestijn bij Merzouga zijn hierdoor goed te bereiken.

Ook is alle bewegwijzering duidelijk aanwezig, zowel in het Arabisch als in het Latijns schrift met daarbij het aantal kilometers. Het blijft vaak lastig om je exacte reistijd in te schatten, doordat veel wegen over bergachtig gebied gaan. Houd voor je zelf een gemiddelde snelheid van 60 kilometer per uur aan om de juiste tijd in te schatten.

Tip! Gebruik een app op je telefoon waarbij je kaarten offline kunt gebruiken. De app van Maps.me is een goede. Daarbij ontvang je van ons een uitgebreid informatiepakket met een routebeschrijving en kun je eigenlijk niet meer verdwalen.

Verkeersborden Marokko
Lokale wegen Marokko

Verkeersgedrag

In Marokko is niet iedereen over het algemeen zo beleefd als in Nederland. Stoppen voor voetgangers hoeft bijvoorbeeld niet en het verkeer dat achter je zit houdt er dan ook geen rekening mee. Verder geldt hier en daar het ‘recht van de sterkste’ en wordt voorrang vaker genomen dan verleend. Een beetje brutaal zijn mag dus best. De wegen zijn over het algemeen ook erg breed, desondanks zijn Marokkanen flinke links rijders. Houdt daar dus rekening mee.

In de steden, en met name in Marrakech, kan het verkeer hectisch zijn en houden weinig weggebruikers hun baan. Hier lijkt alles kris kras door elkaar heen te rijden. Blijf gewoon rustig rechts rijden en als je goed in je spiegels kijkt is er niks aan de hand. Zodra je de buitenwijken in rijdt is het al snel lekker rustig op de weg. Doorgaande wegen gaan altijd dwars door dorpjes heen. Let hier goed op de maximale snelheid van 50 kilometer per uur. Je zal rond het middaguur ook veel schoolkinderen zien die teruglopen of fietsen van school en is het sowieso verstandig rustig te rijden.

Verkeersregels en politie

De verkeersregels wijken in principe weinig af van die in Nederland en ook de verkeersborden zijn duidelijk herkenbaar. Zolang je je aan de regels houdt is er in feite niks aan de hand. Je zult veel politie op straat zien. Met name op de toegangswegen naar de grote steden. Zo worden auto’s af en toe van de weg gehaald ter controle van papieren en eventuele lading. Huurauto’s worden veelal ongemoeid gelaten, zolang je je uiteraard aan de regels houdt. Eventuele overtredingen, zoals het niet dragen van een gordel (ook op de achterbank), te hard rijden of geen richting aangeven bij het wisselen van rijbaan, worden snel bestraft en dien je ter plaatse cash te voldoen. Je ontvangt je bekeuring direct. Maar nogmaals, als je je aan de regels houdt is er niks aan de hand.

Rotondes
Bij rotondes moet je even goed opletten. Op bijna alle rotondes in Nederland heb je voorrang, in Marokko verschilt dit per rotonde. Dit wordt duidelijk met borden aangegeven voor je de rotonde oprijdt. Indien het geen voorrangsrotonde is, let dan goed op dat het verkeer van rechts voorrang heeft. Het is heel logisch, maar omdat je gewend bent om altijd voorrang te krijgen kan het even wennen zijn.

Stoplichten
De stoplichten in Marokko hebben nog wel wat extra uitleg nodig. Uiteraard is rood gewoon stoppen en groen doorrijden, maar oranje is net eventjes anders dan bij ons. Ten eerste knippert het en je dient direct te stoppen, bij doorrijden kun je zelfs een boete krijgen kunnen we je uit eigen ervaring vertellen.

Marokko kameel
Zagora-woesteinde

Lifters meenemen?

Niet iedereen in Marokko heeft een eigen auto. Meeliften is dan ook de normaalste zaak van de wereld. Je zult vaak mensen aan de zijkant van de weg zien staan die graag met je mee willen rijden. Zeker in de meer afgelegen gebieden, zoals tussen Merzouga, Zagora en Tafraoute is de verleiding groot iemand mee te nemen. We raden je echter af lifters mee te nemen. Negen van de tien keer gaat het goed, Marokkanen zijn immers hele vrolijke en gezellige mensen, maar er zijn ook minder leuke verhalen bekend. Lifters kunnen proberen je te misleiden en je met een smoesje meenemen naar hun souvenirwinkel, of uiteraard veel erger naar een plek waar ze je kunnen bestelen. Een van de trucjes die wordt gebruikt is doen alsof ze pech hebben. Met een openstaande motorkap gebaren ze je te stoppen of vragen om hulp. Het beste is om gewoon door te rijden. Natuurlijk zal je ook wel eens aanvoelen dat er echt nood aan de man is, zoals andere toeristen met een lekke band, maar wees voorzichtig en rijd in principe altijd door.

background-pattern