Naar boven

Stadswandeling in Bangkok

De andere kant van Bangkok: stadswandeling

blog

Geschreven op
woensdag 23 mei
Geschreven door
Tessa Vermij

Bangkok stadswandelingGroene parken, vogelkooitjes met parkieten en dametjes die op hun stoep zitten en kijken wat er allemaal langskomt. Grote kans dat je nu niet aan Bangkok denkt, maar toch is het precies daar waar ik dit allemaal tegenkwam. Wil je de bijzondere plekjes van Bangkok zien, dan gaat dat het beste tijdens deze stadswandeling met een Thaise gids door het onontdekte Bangkok. Daar waar de Thai in alle rust hun leven leiden, op steenworp afstand van Khao San Road en tegelijkertijd mijlenver daar vandaan. De Thaise hoofdstad is tenslotte meer dan de toeristische trekpleisters, je hebt de stad pas echt gezien als je paar stappen buiten het gebaande pad hebt gezet.

tai chi BangkokHet echte Bangkok?

De eerste keer dat ik in Bangkok kwam, deed ik trouwens niet meer dan die toeristische top 5: ik bezocht het Grand Palace, de liggende boeddha van Wat Pho, de drukke markten in China Town en natuurlijk alle toeristische winkels en bars rond Khao San Road. En zo had ik precies gezien wat iedereen al ziet en kwam ik met dezelfde foto’s thuis. En hoewel er niks mis is met deze highlights – je wilt ze echt wel gezien hebben als je in Bangkok bent – werd ik vooral nieuwsgierig naar wat er nog meer was in deze stad. Ik wist dat er miljoenen mensen wonen, maar ik had geen idee waar en hoe.

Wandelen in BangkokHet Thaise leven

’s Morgens vroeg haalde mijn gids mij op en nam mij mee door de kleine straatjes achter het hotel, waar ik al snel mijn oriëntatie kwijt was. Aan de grote weg hield hij een tuktuk aan en vijf minuten later stapten we uit bij een drukke weg, waar we al snel een zijstraat namen langs winkeltjes die net geopend waren. Grote bossen en lange slingers van oranjegele bloemen werden hier uitgestald. Dit zijn offers die de Thai kopen voor hun huisaltaar of voor de tempel. Ook stonden de winkels vol met een soort kerstpakket van verzorgingsspullen, mooi ingepakt in cellofaan. Mijn gids vertelde dat monniken in Thailand volledig afhankelijk zijn van giften, ze mogen zelf niks kopen. Als onderdeel van hun boeddhistische leven, kopen de Thai dus deze pakketten om te schenken. De gids vertelt van de verschillende bevolkingsgroepen die hier wonen en hoe je aan de buitenkant van de winkel kunt zien van wie die is. Hij legt uit over het dagelijks leven en zijn eigen leven in de stad.

Bangkok stadswandelingGroene stadsparken

Al wandelend zijn we aangekomen bij de ingang van een groen park. Een oase van rust die een beetje uit de toon valt tussen de drukke straten met brommers, tuktuks en felgekleurde auto’s. Het park blijkt ooit een gevangenis te zijn geweest, een paar stukken van de muren en wachttoren zijn nog te zien, maar nu is het een plek om te ontspannen of te sporten. Er staan sportschoolapparaten waar veel gebruik van wordt gemaakt en van een afstandje bekijken we een vrouw die onder een boom sierlijk vechtposes aanneemt: Tai Chi. Dan word ik meegenomen naar een markt in de buurt. De gids koopt een ice coffee voor me, zo een in een plastic zakje met een rietje. Bij een fruitkraampje knoopt hij een gesprek aan met de verkoopster dat hij voor me vertaalt en voor ik het weet heb ik haar dreumes op mijn arm.

Wandelen door BangkokOnontdekt Bangkok

Ik was benieuwd hoe de Thai wonen in Bangkok en dat krijg ik te zien als we via de achteraf straten naar het Grand Palace lopen. Kneuterige, geschakelde huizen, met kledingrekken voor de deur. Eerst denk ik nog dat het kraampjes zijn, maar als ik er langs loop, blijkt het gewoon de schone was te zijn. In een van de huisjes zit een stokoud vrouwtje met krulspelden in het haar achter de naaimachine. Volgens de gids is zitten zij en haar tweelingzus daar altijd te naaien, maar lachen ze nooit. Ik heb geluk, want ze wil best voor mij op de foto met een half glimlachje. Met de tuktuk komen we tot slot bij het restaurant waar we gaan lunchen. Tussen de Thai, geen farang (buitenlander) te bekennen. Mijn gids kiest van de kaart. Geen idee wat het was, maar hij weet duidelijk precies wat lekker is…

Zelf ook het echte Bangkok leren kennen? Deze authentieke stadswandeling in Bangkok kunnen we uiteraard voor je boeken tijdens de bouwsteen Bangkok your own way.