Ga naar inhoud

Riksja Travel
Canada
beren

FAQ Canada

Jullie gaan naar Canada! We snappen heel goed dat je misschien nog vragen hebt. Simone en Len geven alvast antwoord op de meestgestelde vragen.

world

Informatie

Je ontvangt van ons ongeveer een maand voor vertrek jouw ‘reisbescheiden’. Dit is een overzicht van alles wat we voor je geboekt hebben inclusief alle accommodaties, maar ook de factuur en verdere informatie. Enkele weken voor vertrek sturen we je alle vouchers (vlucht en huurauto) en de laatste informatie met tips voor vertrek.

Zelf regelen

Er zijn een aantal dingen die je van tevoren zelf moet regelen voor je reis. Het belangrijkste is een visum. Voor Canada heet dit een ‘electronic Travel Authorisation’, oftewel een eTA. De link hiervoor staat in je reisplan en reisbescheiden. Zonder goedkeuring van je aanvraag eTA kom je Canada niet in. Regel dit dus op tijd. Doe dit zeker een maand of twee maanden van tevoren.

Zo’n twee a drie maanden van tevoren kun je de veerboten gaan boeken via de website www.bcferries.com. Doe dit op tijd, ze zitten vaak vol. De nationale parken-pas kun je ook beter in Nederland al regelen, dan hoef je op locatie niet lang in de rij te staan.

Coronamaatregelen

De status half mei 2022 is dat je vanaf 12 jaar gevaccineerd moet zijn, maar verder hoef je geen test te doen bij aankomst. Kinderen onder de 12 jaar hoeven niet gevaccineerd te zijn, zolang hun ouders dat maar wel zijn. Bij openbare binnenruimtes, het openbare vervoer en in restaurants (zolang je nog aan tafel zit) heb je in Canada nog een mondkapje nodig.

Huurauto of camper

Nee, gewoon je Nederlandse rijbewijs is voldoende. Ook voor een camper heb je geen speciaal rijbewijs nodig.

Het is heel belangrijk om een creditcard mee te nemen. Dit is voor de borg. De creditcard moet op naam staan van de hoofdbestuurder. De tweede bestuurder hoeft geen creditcard te hebben.

Er zijn voldoende apps te vinden waarbij je vooraf de kaart kunt downloaden, waardoor je offline reist. Dit scheelt je veel internetkosten. GPS werkt namelijk ook zonder dataverbinding. Files zijn er weinig, dus daar zul je geen last van hebben.

Vluchten

Het is heel belangrijk om een aantal dagen van tevoren goed je vluchtschema te checken. Door alle coronaperikelen hebben sommige vliegmaatschappijen hun vluchtschema’s flink omgegooid. Door de drukte op Schiphol van de afgelopen tijd is het ook slim om zeker 3 uur, maar misschien zelfs 4 uur van tevoren op Schiphol te zijn. Ook in Canada is het erg druk op de luchthavens. Neem ook hier geen risico.

Accommodaties

Zowel bij de hotels als de huisjes is het bedlinnen, handdoeken, maar ook de schoonmaak inbegrepen.

Aankomst Vancouver

Dat klopt. Als je aankomt in Vancouver, neem je eerst je taxi naar je hotel, pas wanneer je Vancouver gaat verlaten (bijvoorbeeld naar Vancouver Island), haal je je huurauto op. Je kunt dan ’s ochtends vaak rond 8.00 uur je huurauto ophalen. Hierna rijd je in een kwartier naar de ferry. Dit staat ook allemaal in je reisplan.

Ontbijt

In de hotels is het niet gebruikelijk dat het ontbijt inbegrepen is. In de huisjes heb je een eigen keuken waar je gebruik van kunt maken. Tip: koop een koelbox met ijs, dan kun je je ontbijt en lunch gewoon meenemen. Deze kun je dan aan het eind van de reis doorgeven aan een andere reiziger.

Geld

Je kunt zeker overal gemakkelijk geld opnemen. Betalen met je Nederlandse pinpas is vaak niet mogelijk, hier heb je een creditcard voor nodig. Pin daarom genoeg cashgeld (Canadese Dollar) op het vliegveld. Denk er ook om dat je bankpas op ‘wereld’ staat en dat je je code van je creditcard meeneemt.

Internet

Canada is een ongelofelijk groot land. Dus je zult niet zoals in Nederland overal internet hebben. Er is wel op alle plekken en accommodaties WIFI. Neem wel een wereldstekker mee op dingen op te laden.

Kleding

Het slimst is om laagjeskleding mee te nemen. Zo kun je improviseren met koud en warm weer. Waterdichte wandelschoenen en een waterdichte jas zijn ook geen overbodige luxe.

Vragen onderweg

Er is een groot tijdsverschil met Canada. Daarom zijn onze lokale partners altijd 24 uur per dag bereikbaar voor vragen. Riksja is ook 24 uur per dag te bereiken op het noodnummer. Deze informatie, zowel van je agent als ons noodnummer, vind je in de reisbescheiden.