ANVR logo

Zuid-Afrika, Tuinroute

Riksja reiziger aan het woord: Ellen vertelt over Zuid-Afrika

blog

Reiziger Ellen maakte met haar gezin een mooie en gevarieerde reis door de Kaapstreek van Zuid-Afrika met Riksja Travel. Ze heeft haar belevingen op papier gezet en deelt deze én wat mooie foto's graag met ons en met jullie.
Decorative torn edge
Geschreven op
maandag 26 februari
Geschreven door
Judith Konneman
Addo park, leeuw

Riksja Zuid-Afrika reis | december 2017

Op basis van onze eerdere, positieve ervaringen kozen wij voor onze reis naar Zuid-Afrika eind december 2017 weer voor Riksja Travel. Met drie tieners stapten we in de huurauto voor een geweldige reis van twee weken tussen Kaapstad en Port Elisabeth: natuur, dieren, cultuur, vriendelijke mensen, heerlijk eten en bijzondere accommodaties.

Welpen in Addo Elephant Park

Van struisvogels en olifanten

Na een nachtje in een hotel op de luchthaven (het blijft luxe opgewacht te worden met zo’n naambordje) vertrokken we richting Oudtshoorn. Gelijk al genieten van de mooie afwisselende natuur. Wel een flinke rit, maar onze tieners zijn wat gewend. Zelf hadden we (al vanuit huis) een bezoek aan een struisvogelfarm gepland, want anders mis je de essentie van deze streek. Leuke, kleinschalige accommodatie, waarbij het diner (ook vooraf afgestemd) al voor ons elders was geregeld. De dag daarna reden we door richting Addo Elephant Park. Ook daar hadden we weer een mooie accommodatie, met een klein zwembadje. In ons arrangement zat een night drive in Addo. Dat was één van de kersjes op de vakantietaart; mooi om met een gids door een bijna leeg (van auto’s wel te verstaan) park te rijden. We zagen een leeuwin met twee grote welpen die aan het spelen waren! De dag daarna gingen we het eigen auto door het park. Veel dieren gezien met honderden olifanten rond een meertje als hoogtepunt.

Natuur en cultuur

Weer een dag later reden we door naar Kenton-on-Sea. Je leest het in de beschrijving: twee nachten in een privé reserveraat met verschillende game drives. Klinkt al goed, maar de werkelijkheid was nog zoveel beter. Met een boot (drankje erbij) werden we naar het Forest Camp van Sibuya gebracht. Daar zijn we twee dagen in alle opzichten verwend: prachtige, luxe tenten (nou ja…. tenthuisjes), heerlijke maaltijden, vriendelijke staf én game drives met een deskundige gids én heel veel dieren. Weer meer kersjes op de taart: een kudde olifanten die langs de auto loopt, een half uur naar een leeuwin met twee welpjes van 9 weken mogen kijken, een luxe picknick met wonderschoon uitzicht. Wonderschoon.

Knysna township, verblijf mij de mensen thuis

En door naar het volgende hoogtepunt, via een tussenstop met een nacht in het stranddorpje Jeffrey’s Bay (dat ons iets te ‘hip en flitsend’ was): een rondleiding door de township met een aardige gids én (weer een kers) een sleepover ín de township van Knysna. Vooraf best spannend, maar het was een geweldige ervaring om daar (in een weliswaar ruim en relatief luxe huis) te slapen bij een gastvrouw die ons lokale, heerlijke maaltijden voorschotelde. Knysna is overigens ook een erg leuk, gezellig stadje.

Township in Zuid-Afrika
Pinguins bij Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika

Van het platteland naar de stad

Oudjaarsavond vierden we op een boerderij-guesthouse in de buurt van Heidelberg. Aardige gastvrouw en – heer, en meer gasten met wie wij het nieuwe jaar hebben ingeluid. Leuk via een rondtour op de boerderij meer over het leven en werken als boer in Zuid-Afrika te horen. Ander, typisch Zuid-Afrikaans,  ‘platteland’ troffen we daarna in Stellenbosch waar we twee nachten op een heerlijk luxe wijn estate verbleven, één van de ‘bijsondere plekkies’ van Riksja. We combineerden dit met een wandeltour ‘bites en sites’ en kregen zo meer informatie over Stellenbosch én de locale lekkernijen die we natuurlijk ook zelf mochten proeven. Weer een kers erbij.

We sloten de reis af met twee nachten in Kaapstad; eigenlijk te kort, maar doordat de afstand van Stellenbosch niet ver is én onze terugvlucht pas laat in de avond ging, hadden we drie volle dagen om van al het leuks hier te genieten. We hadden zelf vooraf een fietstocht door de stad (niet de township, dat kan ook) geboekt; altijd leuk om zo een stad te verkennen. Veel gehoord en gezien, en ideeën voor de rest van ons verblijf opgedaan. De tweede dag hebben we de vooraf (anders grote kans dat het niet lukt) gekochte tickets voor de Tafelberg niet gebruikt; we gaven de voorkeur aan zelf de stad te verkennen. Bij minder warm weer is het wandeling (ca 1 uur omhoog, goed te doen) naar Lion’s Head een aanrader.

Pinguïns bij Kaap de Goede Hoop

Wij bezochten het Castle Goede Hoop waar de VOC ooit de nederzetting die nu Kaapstad begon, lunchten in het mooie park van de Companies Gardens én ging naar het Planetarium (leuk voor kinderen en tieners). De derde dag namen we afscheid van ons, wederom zeer fraaie, guesthouse en zijn we met de auto gaan toeren: via Chapmans Peak (mooi uitzicht!) naar Kaap Goede Hoop (toch een historisch punt voor ons Nederlanders) gereden, en terug langs de pinguïns op het strand in Simons Town (je kon ze bijna aanraken). De vooraf geplande toer naar Robbeneiland hebben we deze dag laten vervallen; vonden we een erg lang programma voor de beperkte tijd die wij hadden. Een goed alternatief is het Robben Island Jetty museum. Dat ligt op het vaste land en geeft, in minder tijd, vergelijkbare informatie. Helaas was dat voor ons niet mogelijk, omdat je in vakantieperiodes je ook dat vooraf moet boeken.

Wat een geweldige reis! We hebben genoten; Zuid-Afrika is, ondanks alle politieke problemen, een heel speciaal land: zoveel mooie natuur, zo’n bijzondere, gevarieerde cultuur, zulk heerlijk eten en dankzij Riksja prachtige accommodaties en interessante excursies. We blijven met alle foto’s erbij nog heel lang nagenieten van deze mooi vakantie.

En wij genieten op onze beurt nog na van jullie verhaal, Ellen. Bedankt voor deze mooie belevingen!

Nog meer inspiratie opdoen? Lees meer blogs

Bekijk onze rondreizen en bouwstenen