Ga naar inhoud

Riksja Travel
Nepal

Vliegen naar het dak

Bouwsteen
  • Reisschema:
    Himalaya gebergte
  • Reisduur:
    halve dag
  • Reissom:
    € 310,- p.p. bij 2 personen
Het dak van de wereld wel te verstaan: de top van de 8848 meter hoge Mount Everest! Veel reizigers zien de machtige bergtoppen alleen als achtergrond van het Nepalese landschap, fanatieke trekkers maken de zware trek naar het Everest Base camp maar alleen echte klimmers komen toe aan een blik op de top van-zo-dichtbij.



Maar het kan ook anders: een spectaculaire rondvlucht naar top van Mount Everest en over het indrukwekkende berglandschap. Je hebt natuurlijk niet hetzelfde gevoel als na zo’n zware trekking. Toch is het onvoorstelbaar dat je van zo dichtbij ziet, waar ervaren klimmers een hele expeditie voor op moeten zetten. Deze "moeder" aller rondvluchten voegt een extraatje toe aan je Nepal reis en op de vraag waarom, geeft elke bergbeklimmer het antwoord: omdat hij er nou eenmaal is.
Rondvlucht Mount Everest Nepal reizen

Inchecken

Vanochtend vroeg word je opgehaald bij je hotel en in ongeveer 20 minuten naar de luchthaven gebracht voor de rondvlucht naar Mount Everest. Hier staan de kleine Twin Otter turboprops op je te wachten. Het inchecken gaat relaxt: in de kleine vertrekhal worden de vluchten om de beurt omgeroepen door de grondstewards, zo klein is het.

De vliegtuigjes bieden plaats aan ongeveer 15 tot 25 passagiers en hebben, net als de meeste turboprops, vrij grote ramen. Maak je niet druk of je wel aan de goede kant en aan het raam zit. Aan boord is men heel collegiaal: iedereen wisselt van plaats als je er vlakbij bent. Ook de piloten doen een duit in het zakje: om de beurt kunnen de passagiers, helemaal over de piloten geleund, mooie foto’s uit de cockpit nemen en uiteraard krijg je onderweg ook de nodige achtergrondinformatie.

Het eerste stuk

Een flinke dot gas, het vliegtuig komt los en stijgt steil naar het oosten, de Himalaya in. De eerste verbazing volgt als je door het wolkendek breekt: in de verte zie je de eerste piek al opdoemen: de 8013 m hoge Gosiathan (Shisha Pangma). Op het foldertje wat je krijgt staat trouwens een complete horizon vol bergtoppen: goed studeren, want dan weet je de namen van de toppen die je ziet!

Rechts ligt de Dorje Lhakpa (6966m), daarnaast de Phurbi Chyachu, die boven de Kathmandu vallei uitsteekt. Langzaam kom je dichterbij: de kleinere (5933 meter) Choba Bhamare, die echter nog nooit beklommen is, dan de Gaurishanker (7134 meter) pas in 1979 bedwongen. Deze berg zie je tijdens een groot deel van je rondvlucht naar Mount Everest. De Hindoes geloven dat Lord Shiva deze berg beschermt.

Naar Mount Everest

Je vliegt verder de oostelijke Himalaya binnen en komt een hele rij bergpieken tegen: Melungtse met zijn platte top op 7023m, Chugimago met 6297 meter nog nooit beklommen en Numbur (6956 meter), die wel wat lijkt op een vrouwenborst. Volgens de legende zorgde deze ‘vrouwelijke bron in de lucht’ voor pure melk voor de Sherpa’s van Solokhumbu. Dan de hele mooie de Cho–Oyu met 8021 m de 6e hoogste ter wereld.

Het laatste en meest bijzondere stuk gaat naar Gyachungkang, met zijn 7952 een hele zware berg om te beklimmen. Daarnaast Pumori met 7161 en de bekende Nuptse met 7855 meter, de westpiek van Mount Everest. En dan komt Everest zelf. (Sagarmatha genoemd door de Nepalezen, Qomolangma door de Tibetanen) Je vliegt langs de piek en naast gelegen pieken, net binnen foto-afstand en verantwoord, zowel qua veiligheid als qua milieu.

Terugvlucht

Als de laatste toppen uit het zicht zijn verdwenen en het vliegtuig weer daalt naar de Kathmandu Vallei ebt, net als na elk hoogtepunt, je opwinding snel weg. Met de andere passagiers bespreek je wat je zag, hoe dichtbij je was en bekijk je je foto’s. Dat je na de vlucht nog een ‘diploma’ in je handen krijgt gedrukt en een video kunt kopen, ach, dat zij de airline vergeven. En dat je veel van de namen van al die bergen vergeten bent hindert ook niet: deze close-encounter kan niemand je afnemen.
Uiteraard zijn de rondvluchten naar Mount Everest afhankelijk van de weersomstandigheden: vertragingen komen voor. Normaliter zijn de vroege ochtend vluchten, net nadat de zon door het wolkendek is gebroken, het best. Er zijn vijf verschillende maatschappijen: je wordt ingedeeld op die vlucht en maatschappij die dan ook vliegt.