
FAQ Kroatië en Bosnië & Herzegovina
Na boeking
Omdat we werken met kleinschalige hotels en guesthouses, zijn we afhankelijk van de beschikbaarheid. We kunnen daarom niet meteen zeggen waar je precies slaapt. Gelukkig hebben we een goede selectie van hotels. Onze lokale partner legt de hotels zo snel mogelijk vast, maar omdat het maatwerk is, kost dit enige tijd. Zodra we alle informatie hebben ontvangen, controleren we deze en sturen we je de lijst toe. Meestal is dat binnen acht weken na je boeking. Alvast bedankt voor je geduld!
Onze lokale partner gaat zo snel mogelijk aan de slag om de hele reis vast te leggen, maar omdat het om maatwerk gaat, kost dat even tijd. Zodra we alles ontvangen hebben, controleren we de gegevens zorgvuldig. Daarna sturen we alle documenten in één keer naar je toe, zodat je alle informatie overzichtelijk ontvangt We streven ernaar om binnen acht weken na jouw boeking alles naar je toe te sturen. Alvast bedankt voor je geduld!
Na ontvangen documenten
Nee, de reisbescheiden ontvang je in het Engels.
We versturen geen complete dag-tot-dagbeschrijving. Naast je geboekte verblijf en de excursies die je doet, ben je vrij om je dagen zelf in te vullen.
Ja, je kunt een hotel upgraden tot uiterlijk één maand voor vertrek en dit is op aanvraag. Daarna, of als je tijdens de rondreis door Kroatië annuleert, brengen de geboekte hotels 100% annuleringskosten in rekening.
Vlak voor vertrek
We raden aan om ongeveer 2 uur van tevoren op het vliegveld te zijn, zowel in Nederland als in Kroatië.
Vanuit midden-Nederland is het ca. 13 uur rijden naar de Kroatische grens.
Let er op dat de rit naar Kroatië ver is en dat je dit meestal niet in één keer doet. Zorg ervoor dat je van tevoren hebt gepland in hoeveel etappes je wilt rijden. In sommige Duitse steden heb je een milieusticker nodig en in Oostenrijk en Slovenië is een vignet verplicht.
Ja, er is vrijwel in elke slaapplek WiFi beschikbaar. De werking kan soms wel minder goed zijn dan we zijn gewend.
Ja. Kroatië valt binnen je eigen telefoonbundel en je kunt dus kosteloos gebruik maken van je eigen data. Op de meeste plekken is er ook wifi aanwezig.
Bij een noodsituatie bel je het snelst en makkelijkst met onze lokale partner. Zij zitten in dezelfde tijdzone en kunnen direct schakelen. Uiteraard is Riksja Travel ook 24/7 bereikbaar via ons noodnummer. Deze telefoonnummers vind je in de reispapieren die je na de boeking hebt ontvangen en in de Riksja Reisgids van Kroatië.
Vliegen
Je kunt zelf eenvoudig je stoel reserveren via de website of app van de luchtvaartmaatschappij. Log in met je naam en reserveringsnummer (PNR, te vinden op je vluchtfactuur) en kies je favoriete stoel. Ook is het hier mogelijk om een upgrade te boeken.
In plaats van de standaard e-tickets sturen wij alleen nog de inloggegevens en de bijbehorende app en website. Met deze gegevens kun je inloggen bij de luchtvaartmaatschappij en alle informatie over je vlucht vinden. Deze informatie ontvang je enkele weken voor vertrek. Je kunt ze ook al vinden op je vluchtfactuur.
Betalingen
Op zowel de vluchtfactuur als de landfactuur vind je een betaallink. Liever via een bankoverschrijving betalen? Vergeet dan niet het factuurnummer te vermelden.
Heb je de vluchten via ons geboekt? Dan ontvang je direct na de boeking een vluchtfactuur. We vragen je deze zo snel mogelijk te betalen, zodat we de vliegtickets voor je kunnen vastleggen.
Zodra wij alle documenten binnen hebben van onze lokale partner en deze hebben gecontroleerd, sturen we je een landfactuur met de mogelijkheden voor zowel een aanbetaling aan de eindbetaling. Je kunt het totaalbedrag in één keer betalen of in twee delen. De eindbetaling dient uiterlijk acht weken voor vertrek binnen te zijn. Vertrek je binnen 8 weken, dan ontvang je een link voor het volledige bedrag. Tip: zet een herinnering in je agenda wanneer je de eindbetaling uiterlijk moet voldoen.
Om een betaallink aan te maken voor een creditcardbetaling, dienen wij 1% kosten in rekening te brengen.
Geen bericht, is goed bericht! Je kunt ervan uitgaan dat wij de betaling goed hebben ontvangen. Mocht dit niet zo zijn, dan komen we bij je op de lijn.
Praktische informatie Kroatië
Nee, je hebt geen visum nodig voor Kroatië.
Nee, je hebt geen inentingen nodig om Kroatië te bezoeken.
Kroatië is een veilig en rustig land om doorheen te reizen. De criminaliteit is laag en ook op toeristische plekken voel je je meestal prettig en op je gemak. Zoals overal is het verstandig om op drukke plekken goed op je spullen te letten en geen waardevolle bezittingen zichtbaar in je auto achter te laten.
Op de meeste plekken kun je het kraanwater drinken, maar vraag dit ook goed na bij je slaapplek.
In Kroatië betaal je gewoon met de euro, je hoeft dus geen geld te wisselen, lekker makkelijk. Je hoeft geen geld te pinnen, want je kunt overal met je pinpas, telefoon of creditcard betalen. Op lokale en afgelegen plekken is het handig om toch wat contant geld op zak te hebben. Meer informatie over geldzaken in Kroatië vind je hier.