Naar boven

Fidel Castro

Het nationale ballet van Cuba

blog

Geschreven op
maandag 23 september
Geschreven door
Juliette Driel

Cuba ballet

Alicia Alonso, geboren in Havana in december 1921, begon op haar zevende met dansen en raakte vanaf toen helemaal in de ban van klassiek ballet. Op haar twintigste ontwikkelde ze een probleem aan haar ogen, waardoor ze deels blind raakte. Ondanks deze handicap bouwde ze aan een grootse carrière in New York en Londen.

Haar wens om ballet in Cuba op de kaart te zetten, bracht haar terug naar Havana, waar ze in 1948 het Alicia Alonso Ballet Company oprichtte. Na een debuut in Havana startte ze een tour door Zuid Amerika. Hoewel de voorstellingen overal enthousiast ontvangen werden, bleef het moeilijk om financieel het hoofd boven water te houden. Ze investeerde al haar spaargeld en ontving af en toe kleine donaties van welvarende families.

Meer dan 10 jaar later kwam Fidel Castro aan de macht en hij bepaalde dat er meer geïnvesteerd moest worden in Cuba’s culturele programma’s. Zo gebeurde het dat Alicia, voorstander van de revolutie, een flinke financiële ondersteuning kreeg en haar dansschool de huidige naam Ballet Nacional de Cuba ging dragen.

Tot de dag van vandaag ontvangt het ballet jaarlijks financiële ondersteuning. Dit maakt het mogelijk voor ze om het hele land af te speuren naar talentvolle leerlingen. Wie bij dit prestigieuze ballet wil dansen moet eerst een opleiding van 9 jaar volgen. Er is geen tekort aan hoopvolle jongeren op dit eiland. De mogelijkheid om onderdeel te worden van het Nationaal Ballet kan namelijk leiden tot een goed salaris, overheidssubsidie, erkenning en de mogelijkheid om naar het buitenland te reizen.

Dat laatste levert ook wel eens problemen op. Zo vluchten er met regelmaat dansers naar het buitenland tijdens een tour. Zo zijn er onlangs nog zeven dansers na een optreden in Mexico doorgereisd naar Miami. En in 2011 verdwenen vijf dansers na een optreden in Canada. Ze hopen zo op een beter economisch en artistiek leven. Volgens de huidige directeur Ramona de Saa, gaat er op deze manier veel talent verloren voor Cuba. Het illegale vertrek van artsen, wetenschappers, dansers, atleten en anderen die een kostbare opleiding hebben gevolgd, wordt door de Cubaanse overheid gezien als landverraad.

Alicia Alonso is nog steeds het hoofd van het Nationale Ballet, ook al is ze inmiddels de 90 gepasseerd.

Ga terug naar het overzicht van alle artikelen
background-pattern