Naar boven

donderdag 29 januari
Geschreven door
Kerstin Jauk

De toeristenstroom naar het katholieke eiland Flores en nabijgelegen eiland Komodo is nog vrij klein en nauwelijks ontwikkeld, maar het begint aan populariteit te winnen. Een groot aantal vulkanen domineert het landschap en heeft Flores in verschillende etnische groepen verdeeld, ieder met hun eigen tradities. Met onze bouwsteen reis je met privé auto en chauffeur van oost naar west over het eiland langs groene landschappen, die wisselen van bergen tot rijstvelden en van kusten tot plantages en kleine bergdorpjes.

Reizigster Renée ging met haar man en 4 volwassen kinderen in november via ons naar Indonesië. Na terugkomst ontvingen wij een uitgebreid en enthousiast reisverslag van hun belevenissen op de eilanden Flores en Komodo. Wij kregen de eer de bijzonderste momenten van hun reis met je te delen.

Zonsopkomst op de Kelimutu vulkaan

We moesten er ‘s morgens om 4 uur uit voor een zonsopkomst bij Kelimutu vulkaan. Dit was prachtig! Een groenig meer die voortdurend van kleur schijnt te veranderen. Het laatste stuk was wel een geklim en geklauter en met top fitte kinderen en man voelde ik mij al snel bejaard. Maar op mijn eigen tempo was het zeer goed te doen. Het was er niet zo druk met mensen. Je kon er op een trap zitten en afwachten tot de zon ver boven was. De wandeling terug was erg mooi en stil.

Op de terugweg naar de hostel zette de chauffeur ons vlakbij af en zei, ‘een klein stukje dit weggetje in dan kom je bij een watervalletje’. Dit was een prachtige waterval vlakbij onze hostel! Fijn dat hij ons daarop wees. Dit hadden we niet willen missen.

Traditionele dorpen en hotsprings

Na het ontbijt (pannenkoeken, jammie) gingen we op weg naar Bajawa. Het was een lange reis. We hadden vlak buiten de stad Bajawa een redelijk hotel langs de kant van de weg waar we twee nachten verbleven. De volgende morgen hebben we in de buurt van Bajawa twee traditionele dorpen bezocht wat heel bijzonder was. Een leuke gids die goed Engels sprak gaf ons uitleg over de dorpen, hun bewoners en tradities. En tradities daar hadden ze er heel veel van.

’s Middag hebben we de warm water bronnen van Soa (sorry voor deze naam) bezocht. Je kon er in zwemmen wat we ook gedaan hebben. Er was een heus zwembad. Er was een buiten pool. Maar het spectaculaire was het riviertje waar warm en koud water elkaar ontmoet. Het was of je in een zeer warm bad zat. Heel leuk, jammer dat het complex er een beetje verwaarloosd uitzag. Want op zich was dit een top locatie! We voelden ons heerlijk na deze warme baden.

Flores reis onderweg

’s Avonds nam Hendrik ons mee naar een Indonesisch restaurant waar de eigenaar goed Nederlands sprak en zich met ons vermaakte met Nederlandse spreekwoorden. Deze man was zeer clever, binnen de kortste keren kende hij de nieuwe spreekwoorden die wij hem leerden uit zijn hoofd.

Na twee nachten Bajawa moesten we alweer afscheid nemen. En gingen we op weg naar Ruteng. De afstanden op Flores zijn weliswaar erg lang maar je rijdt door een wonderschoon landschap zodat je je niet verveelt. Onze Hendrik stopte regelmatig voor het maken van foto’s. Deze chauffeur voelde geweldig aan wat wij wel en niet wilden. De rijstvelden, daar krijgen wij nooit genoeg van. Hij wees ons op bijzondere bomen en vogels. De kolonie aapjes daar vermaakt iedereen zich wel mee. De kleurrijke mensen langs de kant van de weg, de geuren en kleuren is een waar feest. En wat is het er groen! Lees meer over Flores in je reis.

Slapen in een klooster

In Ruteng sliepen we in een klooster. Het was een prachtige plek, je mocht vrij door de tuin wandelen en zitten. Deze tuin was fantastisch mooi aangelegd. Heel rustgevend. Ruteng is bekend om de vreemde vorm van rijstvelden. Van bovenaf lijken het net grote spinnenwebben. Het was weer even klimmen maar boven word je beloond met een wonderschoon uitzicht. Een stel giechelende meisjes begeleidden ons naar boven!

De volgende morgen stond de boottocht naar Komodo en Rinca op het programma. Hendrik kwam ons om 5 uur ’s morgens ophalen om ons naar de boot te brengen. Leuke boottocht. We kregen een heerlijke lunch gekookt door de mannen aan boord. Ze hadden genoeg drinken en fruit aan boord. Gelukkig ook een heuse wc.

Komodo

We hebben heel veel varanen gezien, echt enge beesten. Ze kunnen zo stil liggen dat je denkt dat het een boomstam is. Ze bijten hun prooi, hun bacteriën verzwakken zo het beest, zij volgen het bloedspoor van de wond die zij veroorzaakt hebben. Ze wachten net zolang tot hun prooi door uitputting zich niet meer verzet en verslinden hem dan levend. We hadden niet graag een hap van deze varanen gehad en gelukkig hebben we verder ook geen mensen op krukken zien strompelen. Je gaat op de eilanden trouwens met drie mannen op pad, één gids en twee rangers die de wacht over je houden. Prettige gedachte.

Op Rinca zat een Buffalo zwaar verzwakt in een modderpool, het was een kwestie van tijd voordat de Buffalo eraan ging. Op de kant zat op een afstandje een cameraploeg van National Geographic te wachten met de camera’s in de aanslag. We zullen het volgend jaar wel op film zien. Onze voorbij trekkende family zullen ze wel uit de film knippen! Lees meer: Komodo reis.

Selamat,
Renée + Family

Lees meer over onze korte Flores reis en Komodo reis
of
Kijk bij onze individuele voorbeeld rondreis met Flores en Komodo
Klik hier om terug te gaan naar het overzicht van alle artikelen: Indonesië reisblog.