ANVR logo
Calamiteitenfonds logo

Naar boven

Oud echtpaar op het strand van Miami, Florida

Florida verslag van onze reiziger Sanne

blog

Geschreven op
vrijdag 28 juli
Geschreven door
Lianne Boerma
Starbucks Amerika-rondreis

Reisverslag van Sona…uh Sanne: filmset in Florida

Wie aan Amerikaanse films en series denkt ziet meestal gelijk steden voor zich als Los Angeles, Las Vegas en New York. Maar in Amerika zijn meer plekken waarbij je jezelf op een filmset waant. De vakantie begon met de bouwsteen Miami Vibes waar mijn reispartner en ik in een leuk hotel vlakbij Ocean Drive overnachtten. Het regende, maar ach dat zal een buitje zijn, dachten we. Ik bestelde een koffie bij Starbucks onder mijn Amerikaanse pseudoniem: Sona. Het Hollandse Sanne blijft lastig voor ze. Tussen de Lamborghini’s, Ferrari ’s en Bugatti’s liepen we langs de luxere hotels (waar wij geen geld voor hadden) naar het strand waar we die leuke gekleurde baywatchhutjes op de foto wilden zetten.

Ocean Drive

De politie had iedere grote kruising afgezet met politielint en auto’s met alarmlichten. De sirenes ontbraken. De opname van een nieuwe aflevering CSI Miami is daarom aannemelijker, dan een gevluchte bankovervaller. Aangekomen op Ocean Drive keken we onze ogen uit. Gouden auto’s, travestieten, illegale ‘groentelucht’ en heel veel muziek. Jamaicaanse vrouwen stonden luidruchtig op uit hun stoel om hun billen te schudden, omdat er een busje met open deuren en feestmuziek langsreed. Wij met onze flinke jetlag waren begonnen aan de eerste hamburger van de vakantie. Lopend naar de latinclub Mango’s Tropical Café kwamen we langs het basketbalveld en skatepleintjes die we kennen uit de videoclip Summer Jam 2003 van The Underdog Project.

Strandhuisje in Miami, Amerika

Little Havana

De volgende dag wilde Florida zijn bijnaam Sunshine State nog geen eer aan doen. Het kwam met bakken uit de meestal blauwe hemel. We gingen met een hop on hop off bus de stad verkennen. Langs het gigantische huis van Sylvester Stallone, op naar het vrolijk gekleurde Little Havana voor een bakje iets te sterke koffie. Typisch een plek waar je dus beter een Americano kunt bestellen, tenzij je ervan houdt natuurlijk.

Skyline vanaf de powerboat

’s Middags stond de powerboat op de planning. Met 50 miles per hour langs de skyline van Miami en varen langs de indrukwekkende villa’s van de bekende sterren. Langs de klassieke woning van Gloria Estefan naar de moderne miljoenencrib van David Beckham en zijn gezin. Uiteraard klonk uit de speakers de Welcome to Miami-klassieker van Will Smith. De weergoden waren ons nog steeds niet gezind, maar dat leverde wel hilarische foto’s met gele poncho’s op. Nooit geweten dat regendruppels knetterhard op je gezicht komen met die snelheid. Was die meegenomen zonnebril toch nog ergens goed voor.

Miami speedboot vakantie in amerika
Strand in Miami, Amerika-rondreis

Cruise Bahama’s (eigen invulling)

De volgende dag stond er een cruisetrip op het programma van vijf dagen naar de Bahama’s. Ook hier weten ze gebruik te maken van de filmklassiekers. Want Pirates of the Caribbean schijnt opgenomen te zijn op  Grand Bahama Island en dan met name op Gold Rock Beach, maar omdat de lokale touristguides dat iets te ver rijden vinden, hebben ze een strandje dichtbij omgetoverd tot Jack Sparrows Beach. Ach het water was helder blauw en ze hadden kokosnoten gevuld met cocktails, wat wil een mens nog meer? Aan boord van het schip herken je veel van de film Titanic, toen hij nog niet gezonken was uiteraard. Grote trappen met vloerbedekking, liften, ellenlange dekken, schitterende sterrenhemels en prachtige zonsondergangen. Vooral alleen op het voordek staan midden in de nacht is een aanrader. Je ziet helemaal niks en hoort niets anders dan de motoren en het klotsende water, wat een rust! Het hoogtepunt van de reis was het aanmeren bij een privé-eiland van Norwegian Cruise Line. Het personeel ging mee aan land, om je ook daar te voorzien van cocktails en andere lekkernijen. Snorkelen in de onderwaterwereld van het eilandje Great Stirrup Cay was fantastisch.

Cabrio door Florida

Het laatste gedeelte van de vakantie gingen we met een huurauto iets meer van Florida ontdekken. We hoopten al op zo’n auto met een logo van een paard, die zie je veel rijden. Welk merk was dat ook alweer? We kwamen er maar niet op. Bij het ophalen van de cabrio konden we alleen maar juichen. Yes een Ford Mustang! Een witte. Het was een feestje om een paar honderd miles naar Naples te rijden met een open dak en je haren in de wind. Helemaal leuk maakte mijn eigen samengestelde Florida muzieklijstje op de achtergrond. Bij het intrappen van het gaspedaal weet je al dat je die Mustang enorm gaat missen als je weer thuis bent.

Vakantie Amerika, huurauto cabrio
Alligators in de Everglades, rondreis-Florida

We maakten de volgende dag een prachtige boottocht in de 10.000 islands waar we dolfijnen, haaien, roofvogels en zeekoeien zagen. Deze boottocht hebben we bij het hotel geregeld. De dag erna kozen we voor adrenaline met de excursie die door Riksja geregeld was: met een powerboat langs hongerige alligators  in de Everglades.

Hotdog

We stopten bij zo’n typisch Amerikaans wegrestaurant met van die rode banken voor een broodje hotdog. Een groep motorrijders kwam op hun Harley aan rijden toen wij wilden vertrekken. Wanna go for a drink? Wow I love your car!, zei de stoere en jonge ‘leider’ van de groep. We moesten lachen. De serie Sons of Anorchy speelde zich voor onze neus af.

De Keys van Florida, rondreis Amerika

Florida Keys

Om even in de Netflixsferen te blijven, Florida is natuurlijk ook het decor van de thrillerseries Dexter en Bloodline. We besloten het appartement van Dexter even te bewaren voor als we terug waren in Miami. Op naar Bloodline, ofwel The Keys: die kleine eilandjes onder Miami waarvan de laatste dichterbij Cuba ligt. Een tip die de hoofdrolspeler Danny ook in Bloodline geeft: neem je tijd voor Key West, het duurt altijd langer dan je denkt. We gingen ’s morgens vroeg weg uit Naples en waren pas om 18.00 uur op Key West. Een super leuk tropisch resort waar grote insectenetende leguanen en hagedissen je grootste vrienden bij het zwembad zijn. Want ook al ben je 200 miles van de Everglades vandaan, de muggen zijn er nog steeds! Ze prikken door je broek heen die ettertjes. En smeer de deet maar gerust goed uit over je hele lichaam want ze prikken overal doorheen.

Zonsondergang, vakantie in Amerika

Zonsondergang

Van Key West reden we naar Islamorada, met een tussenstop bij Robbie’s langs de Overseas Highway. Daar kun je megagrote tarpoenen voeren, of de brutale pelikanen, want die stelen het zo uit je hand. Het laatste resort van de bouwsteen Reef & Relax had een eigen hangmat voor de deur en uitzicht op de blauwe zee. Prima toeven de laatste twee dagen. De laatste avond was er eentje om nooit te vergeten. We aten vis in een restaurantje aan de overkant van de weg. Een countryduo zong liedjes, mensen dansten, we dronken Corona’s en keken naar zeilboten die de mooiste zonsondergang ooit tegemoet voeren. Amerika, wat ben je prachtig. Volgend jaar weer!

Wil je ook Florida bezoeken? Kijk dan eens bij onze Florida rondreizen en bouwstenen. We helpen je graag verder met je ideale reis of ga terug naar het overzicht van de Amerika blogs voor meer tips en inspiratie.

Nog meer inspiratie opdoen? Lees meer blogs

Bekijk onze rondreizen en bouwstenen